Advertentie

Kroger slaagt waar Delhaize America faalt

Donderdag belooft voor 'retailwatchers' een boeiende dag worden. Want met Kroger én Delhaize America - u leest hier alles over wat u bij Delhaize mag verwachten - komen twee belangrijke spelers in een Amerikaanse retailmarkt in volle beweging met cijfers.

Even de achtergrond: de 'klassieke' Amerikaanse voedingsretailers staan onder zware druk. In 2000 waren ze nog goed voor 66 procent van alle kruideniersverkopen in de Verenigde Staten, in 2011 was dat nog 51 procent. We sommen nog even de belangrijkste redenen op:

  • De opmars van warenhuismastodonten als Wal-Mart en Target, die steeds meer voeding op de schappen leggen
  • Prijzenbrekers als Dollar General, die aan de onderkant van de markt - Amerikanen die van de ene naar de andere loonbrief leven - marktaandeel wegknabbelen
  • De yuppieketen Whole Foods, die met zijn organische voeding in het grootstedelijke topsegment marktaandeel wint

De ene klassieke supermarkt gaat beter met die trends om dan de andere. Delhaize America lijkt al een tijdje verloren in het niemandsland van de middenklasser, al is er hoop dat de fastfoodveteraan Roland Smith met een grote kuis daar eindelijk verandering in brengt. De voorbije jaren kon Delhaize America zelfs bij stevige voedingsinflatie nauwelijks omzetgroei boeken (zie grafiek onderaan).

Dit in scherp contrast met Kroger, de grootste supermarktketen van de VS. Die boekt al jaren een verrassend stevige omzetgroei die groter is dan de voedingsinflatie en wint met andere woorden marktaandeel, ondanks de Dollar Generals, de Wal-Marts en de Whole Foods.

Dat is deels de danken aan een Colruyt-strategie om aan elke supermarkt een pompstation (foto) te koppelen. Veel Amerikanen gaan goedkoop tanken bij het 'huispompen' van Kroger en slaan dan meteen hun voeding in. 'Als de benzineprijzen stijgen, dan verkoopt Kroger meteen ook meer voeding', stipte Morningstar-analiste in The Wall Street Journal aan.

Bovendien is Kroger een pionier van de klantenkaart en weet het die databank aan te wenden om als geen andere te weten welk product hoeveel duurder mag zijn dan Wal-Mart zonder klanten te verliezen.

Voor basisvoeding als brood en melk is Kroger bijvoorbeeld een 'acceptabele' 8 procent duurder dan Wal-Mart, terwijl andere ketens 18 à 20 procent duurder zijn.

De Amerikaanse retailmarkt is precies door de kaalslag in het 'niemandsland' van de klassieke keten in volle beweging. Harris Teeter, een goed gerunde kruideniersketen die net als Delhaize America-dochter Food Lion sterk aanwezig is in het zuidoosten van de VS, zette zichzelf onlangs in de verkoop.

Analisten zien in Kroger, dat traditioneel overnamehongerig is, of het Nederlandse Ahold, dat op dit ogenblik vooral in het midwesten en het noordoosten van de VS actief is, potentiële kopers. Zeker nu Ahold zijn oorlogskas flink spijsde met de verkoop van zijn Scandinavische dochter ICA.

En het extreem kwakkelende en vanuit beleggersstandpunt behoorlijk fout genaamde keten Supervalu is onlangs uit zijn lijden verlost door de durfkapitalist Cerberus, die van Supervalu de ketens Albertson's, Acme, Jewel-Osco en Shaw's overkocht. Cerberus betaalde 3,3 miljard dollar, 3,2 miljard via vers verse schulden en luttele 100 miljoen via eigen vermogen.

Cerberus is in tandem met vier vastgoedontwikkelaars als Kimco Realty vooral geïnteresseerd in het vastgoed van Supervalu en kocht hoofdzakelijk winkels in grote steden als Chicago (Jewel-Osco), Boston (Shaw's) en Philadelphia (Acme). 

Pikant detail: Cerberus en Supervalu verdeelden in 2006 de toenmalige nummer twee Albertson's onder elkaar. Supervalu bezweek sindsdien onder de schuldenlast verbonden aan die deal, terwijl Cerberus dankzij retailveteraan Robert Miller uit de 'meuk' van Albertsons's verrassend veel meerwaarde puurde.

Cerberus & Co grijpen nu de macht bij Supervalu en nemen een belang van 30 procent in de groep die na de verkoop van het gros van de best gelegen winkels resteert. En om de machtsgreep compleet te maken, posteren ze Robert Miller als voorzitter van Supervalu.

Temidden alle commotie is één iets duidelijk: het zal voor Delhaize America-CEO Roland Smith flink schipperen worden om de Food Lion-tanker temidden die woelige zee recht te trekken.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud