Reed Hastings, de CEO-cabaretier

Je grootste rivaal 'bitch' noemen. Het is een niet alledaags fenomeen op analistenconferenties, maar Netflix-CEO Reed Hastings is dan ook bepaald geen alledaagse CEO.

Van de bedenkers van het geniale 'House of Cards' mag je wel iets speciaals verwachten. En we moeten zeggen: in de videoconferentie bij de overigens prima resultaten van Netflix, 's werelds grootste onlinefilmverdeler, stelde CEO Reed Hastings niet teleur.

Vorige week liet de CEO van de grote Netflix-rivaal HBO, Richard Plepler, weten dat hij er geen problemen mee heeft als gebruikers van de streamingdienst HBO Go paswoorden met elkaar delen.

Toen de JPMorgan-analist hem op de teleconferentie over de resultaten een reactie vroeg, was dit het antwoord:

‘Oh, dan heeft Richard Plepler er geen probleem dat ik zijn gegevens deel. Zijn gebruikersnaam is plepler@hbo.com en zijn paswoord is NETFLIXBITCH’.

Let vooral op de ietwat verbouwereerde reactie van de analisten:

Om maar te zeggen: andere bedrijfsleiders kunnen altijd op een tip van Hastings rekenen om hun resultatenconferenties wat op te leuken. De CEO van Netflix is trouwens helemaal niet aan zijn proefstuk toe en weet zijn pr als geen andere te verzorgen. Bij een recent bezoek van het kruim van de Californische IT-sector aan het Witte Huis was Hastings bijna een even grote ster als president Obama.

Hastings is niet alleen in de mediasector een pionier die met zijn streamingdienst de kabelbedrijven flink dooreenschudt en door vaag te blijven over de 'komt ie of komt ie niet' -vraag in potentiële markten eindeloos speculatie dus gratis reclame verzekert.

Hij is ook de pionier in bedrijfscommunicatie via sociale media en verkent daarbij de uithoeken van wat kan: in juli 2012 pochte Hastings op zijn persoonlijke Facebook-pagina bijvoorbeeld dat alle gebruikers van Netflix 'voor het eerst maandelijks voor 1 miljard uur afnamen':

Met die Facebook-roeptoeter gaf hij zijn aandeel de volgende dag prompt een duwtje van 13 procent. Plots hadden ze bij de beurswaakhond SEC ook sociale media ontdekt. Na rijp beraad - negen maanden later - concludeerde de SEC dat bedrijven sociale media mogen gebruiken om te communiceren met de belegger. Voorwaarde is wel dat ze eerst op voorhand laten weten dat beleggers die best in de mot houden als ze op de hoogte willen blijven.

Het moet gezegd: het juridische taalgebruik van de SEC in dat lijvige rapport is toch iets minder vlot dan de communicatie van Hastings, de CEO-cabaretier.

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud