Advertentie

Analisten zien Delhaize marges opofferen voor groei

Frans Muller, CEO van Delhaize ©Emy Elleboog

Supermarktgroep Delhaize publiceert woensdag voorbeurs zijn eerstekwartaalresultaten. De verwachting is dat de inspanningen van Delhaize om onder meer met prijsverlagingen zijn verkopen op te krikken, vruchten zullen afwerpen - maar dan wel ten koste van de marges.

Ondanks al die inspanningen zal de omzet van Delhaize vermoedelijk nog steeds zowat 6 procent terugvallen tot 5,15 miljard euro. Maar dat verbleekt bij de verwachte daling van de bedrijfswinst met zowat een kwart tot 160 miljoen euro. Netto blijft er waarschijnlijk 87 miljoen euro over, een toename van zo maar even 43 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Maar achter dat laatste cijfer moet niet al te veel gezocht worden. Heel wat factoren, die fors kunnen schommelen, beïnvloeden dat nettocijfer. Voor Delhaize is het dan ook vooral relevant om te kijken naar de bedrijfswinst, die de beste indicator is van de operationele prestaties van de groep.

Food Lion

En die ogen met name in de VS, met ruime voorsprong de grootste markt van de groep, relatief goed. Dat is paradoxaal genoeg te danken aan het bittere winterweer. Veel mensen sloegen telkens een voorraad in wanneer er alweer een winterstorm aankwam, en omdat de winkels van Food Lion doorgaans dichter bij woonkernen zijn ingeplant dan de grotere Wal-Marts, kregen die winkels meer volk dan gewoonlijk over de vloer.

Daar staat tegenover dat Delhaize ook in zijn prijzen snoeide, in reactie op de toegenomen concurrentie. Dat helpt natuurlijk wel om meer klanten te lokken, maar het laat zijn sporen na in de marges.

Albert Heijn

Ook in België moet Delhaize reageren op toegenomen concurrentie. Daarbij kijkt iedereen naar de impact van nieuwkomer Albert Heijn, maar het is een feit dat alle spelers op de Belgische markt in een promo-opbod gevangen zitten, wat opnieuw weegt op de marges. Globaal genomen verwachten analisten dat de marge van de hele groep zal terugvallen van net geen 4 procent in het eerste kwartaal van 2013 tot net nog 3 procent nu.

Van de activiteiten in Zuidoost-Europa blijft, na de recente uitverkoop, niet zo heel veel meer over. Maar in Griekenland blijft lokale keten Alfa-Beta in volle expansiemodus, en ook in Roemenië zet topman Frans Muller in op verdere groei. In Servië ligt de focus vooral op het verbeteren van de operationele prestaties, die tot dusver te wensen overlieten.

Prognose

Het is nu afwachten of Muller vasthoudt aan de gewoonte van zijn voorganger, Pierre-Olivier Beckers, om een becijferde prognose te geven voor de bedrijfswinst over het hele boekjaar.

En het is ook nog steeds wachten op de aankondiging over een nieuwe topman voor de Amerikaanse activiteiten van Delhaize. Sinds de vorige, Roland Smith, in september vorig jaar gedesillusioneerd opstapte toen hij naast het CEO-schap greep, staat die vacature nog altijd open.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud