Bij Barco rijmt alleen de geschiedenis

Barco-CEO Eric Van Zele (foto: Photo News) ©Photo News

De geschiedenis herhaalt zich misschien niet, ze rijmt wel. Zeker bij Barco, dat voor de tweede keer in anderhalf jaar mag ondervinden dat voor het beurswereldje een langetermijnvisie niét te rijmen valt met kwartaalupdates.

April 2012: Barco haalt beleggers uit hun hum met een sombere kwartaalupdate, nauwelijks een week nadat CEO Eric Van Zele op de beleggersdag enthousiastische langetermijnvooruitzichten schetste.

Oktober 2013: Barco haalt beleggers uit hun hum met een sombere kwartaalupdate, goed een maand nadat CEO Eric Van Zele op de beleggersdag enthousiaste langetermijnvooruitzichten schetste.

Twee keer in anderhalf jaar een kwartaalupdate die clasht met de langetermijnvooruitzichten. Het is een treffend voorbeeld van hoe moeilijk op de beurs een kwartaalfocus met een langetermijnvisie te rijmen valt.

Kapblok

Voor alle duidelijkheid: het is goed en geruststellend dat CEO's op beleggersdagen durven een langetermijnvisie te ontvouwen. Het zou pas echt zorgwekkend zijn mochten bedrijven puur in functie van het volgend (k)wartaal en de modegrillen van de volatiele beleggerswereld gerund worden. Maar de keerzijde is dat voluntaristische CEO's - en Eric Van Zele valt zeker in die categorie - die hun nek uitsteken, al gauw dat lichaamsdeel op het kapblok zien belanden bij de eerste tegenvallende kwartaalupdate.

Precies om te vermijden dat beleggers op basis van één kwartaal overhaaste conclusies trekken, geeft de beeldvormingsgroep sinds het najaar van 2010 geen volledige kwartaalcijfers meer. Wel een halfjaarlijkse rapportering, 'op zijn Londens' - in de City zijn kwartaalresultaten zeldzaam - aangevuld met korte updates over het eerste en het derde kwartaal. 

'Drie maanden is te kort om een goed beeld te geven. Eén enkel contract dat een dag vroeger of later wordt afgesloten kan het beeld vertekenen. Aan analisten die ons bedrijf goed kennen, kunnen we zoiets gemakkelijk duidelijk maken. Maar de markt verkijkt zich daar wel eens op', zei Jean-Pierre Tanghe, de toenmalige chef investor relations van Barco, daar in 2010 over.

Of de markt nu gelijk heeft door het aandeel 7 procent lager te sturen, weet alleen Madame Soleil. De hamvraag is of beleggers het management geloven als dat stelt dat Barco de vertraging van de markt voor digitale cinema - dé groeimotor van de jongste jaren met de digitalisering van zo'n 40.000 bioscopen - zal kunnen opvangen met andere groeipolen zoals videoconferencing. 

 

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud