Ciscokoers geniet van Web 2.0

Cisco trekt vanmiddag de techsector hoger na sterke resultaten. CEO John Chambers ziet de omzetgroei voor de lange termijn tussen 12 procent en 17 procent tegenover eerder 10 procent tot 15 procent. Het is interessant te zien waarom.

Cisco is een specialist van apparatuur voor internetnetwerken. De komst van Web 2.0 maakt dat de gebruikers steeds grotere eisen stellen inzake breedbandcapaciteit en de sofisticatie van de netwerken. Web 2.0 betekent dat de gebruikers zélf content maken, en die content bestaat niet alleen uit tekst maar in toenemende mate uit audio en video. Bovendien wordt communicatie op het net altijd maar makkelijker: er is niet alleen instant messaging en email, maar ook bijvoorbeeld twitter, iets tussen sms en mail in, er is internettelefonie en al die communicatietools worden gekoppeld aan steeds gemakkelijkere manieren om bestanden (dus weer video, audio) te delen op onder meer socialenetwerksites.

Met als gevolg: nog meer grote bestanden moeten door de internetpijplijnen worden verzonden, de eisen die worden gesteld aan de netwerken voor video, telefonie, televisie en realtimetoepassingen worden nog groter en bedrijven en operatoren moeten nog meer beroep doen op bedrijven zoals Cisco om de netwerkinfrastructuur te verbeteren.

Op de site van Cisco gaat Chambers in op de 'convergentie van alle data, stem, video en mobiliteit in internet protocol netwerken.'

Cisco had tijdens de internetbubble van eind de jaren negentig even de grootste marktkapitalisatie ter wereld, om dan vervolgens vreselijk te crashen. Chambers heeft er wel altijd op gewezen dat de productiviteitswinsten die toen werden geboekt dankzij de internetrevolutie, heel reëel waren.

Voor onze blog over met name Web 2.0 ontwikkelingen, ga naar Digiblog.

Hier ziet u Chambers die in mei van dit jaar praat over Web 2.0:

Roland Legrand

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud