De Amerikaanse droom ligt op apegapen

Freddie Mac maakte dinsdag desastreuze resultaten bekend voor het derde kwartaal. Het nettoverlies bedroeg zo maar eventjes 2,02 miljard dollar. Het aandeel kelderde, samen met dat van branchegenoot Fannie Mae dat eerder al een miljardenverlies opbiechte. Niet alleen de koers van beide 'herverpakkers van hypotheken' ligt op apegapen, ook de Amerikaanse droom stelt niet veel meer voor.

En net om die Amerikaanse droom waar te maken ('een huis voor iedereen') werden beide instellingen in de vorige eeuw door de overheid uit de grond gestampt. Hypotheekverstrekkers (zoals het ondertussen beruchte Countrywide Financial) kunnen woonkredieten van minder dan 417.000 dollar doorverkopen aan Freddie Mac en Fannie Mae. Zo krijgen de Countrywides van deze wereld meer geld in kas, waardoor ze meer hypotheken kunnen uitschrijven. En dat alles om het hebben van eigendom, zowat het hoogste goed in de VS en het symbool bij uitstek van welvaart, te stimuleren.

Freddie en Fannie verpakten via financiële spitstechnologie de kredieten in obligaties en clusters van obligaties (CDO's) met de hypotheken als onderpand. Aanlokkelijk voor heel wat financiële instellingen  op zoek naar een hoog rendement. Zij betaalden Freddie en Fannie een premie in ruil voor een garantie op een vast rendement, in de gedachte dat het onderpand van het krediet (de woning) almaar meer waard werd.

De ratingbureaus zoals S&P's en Moody's deden de rest met een gulle rating. De markt in dergelijke obligaties boomde, tot de huizenzeepbel in 2006 begon leeg te lopen. Iets wat ze vandaag nog altijd doet, aan de recentste huizencijfers te zien.

Het proces dat hierboven wordt beschreven, vat in een notendop samen wat de Amerikaanse economie dreigt onderuit te halen en wat de Federal Reserve hersenbrekens bezorgt. Ook Freddie zelf staat voor moeilijke tijden. Het derdekwartaalverlies valt danig groot uit, dat de kaspositie van het bedrijf in nauwe schoentjes terechtkomt.

Freddie moet dus geld ophalen, maar meer schuldpapier op de markt brengen is geen optie, want wie wil dergelijke beleggingen nog? Dat kan ertoe leiden dat Freddie minder woonkredieten kan opkopen, wat ervoor zorgt dat woonkredieten moeilijker te krijgen worden, met nog meer onverkochte huizen tot gevolg, waardoor de huizenprijzen nog verder dalen,...

De slogan van Freddie Mac is 'We make home possible', Fannie Mae houdt het op 'Our Business is the American Dream'. Ironisch toch? De Amerikaanse droom ligt samen met de hypotheekverstrekkers en -verpakkers én de beurzen op apegapen. Wat nu?

Peter De Groote

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud