De beer en Black Friday

Voor zij die gehoopt hadden dat de beurzen na enkele donkerrode sessies vertrokken waren voor een (mini-)rally, kwam er deze namiddag opnieuw een koude douche. De analisten van Goldman Sachs hebben de kalkoen verteerd en richten hun pijlen nu op HSBC, de grootste bank van Europa. En opnieuw is het de kredietcrisis en de onzekerheid errond die de gemoederen verhit.

Echt veel hoeft dat niet te verbazen; er blijft erg veel mist hangen rond de financiële sector en zijn blootstelling aan risicovolle Amerikaanse woonkredieten (en misschien nu ook autoleningen). Wel opmerkelijk is dat beleggers zich vastklampen aan de verkoopcijfers van Black Friday. Die ogen weliswaar mooi (meer klanten), maar moeten toch genuanceerd.

Vorig weekend werd de Amerikaanse shoppingwereld overspoeld door meer dan 147 miljoen mensen (+4,8%), maar die gaven over het volledige weekend beduidend minder uit dan vorig jaar (-3,5%). Beleggers focusten zich aanvankelijk echter vooral op cijfers van Shoppertrak, een Amerikaans bedrijf dat consumentengedrag meet. Daaruit bleek dat de omzet op Black Friday alleen steeg met 8,3 procent tot 10,3 miljard dollar.

Maar kan men nu echt veel afleiden uit deze vergelijkingen op jaarbasis? Heel wat retailers anticipeerden immers op een minder koopkrachtige consument door de deuren vroeger te openen en meer producten af te prijzen dan gebruikelijk. Die strategie, de Wal-Mart-strategie zeg maar, werpt blijkbaar zijn vruchten af (gezien het succes van Black Friday), maar kan tegelijkertijd impliceren dat het beste nu voorbij is.

Heel wat analisten hameren er immers op dat het Black Friday-weekend een vertekend beeld oplevert. Zo is het perfect mogelijk dat de Amerikaanse consument net massaal zijn aankopen doet in het Black Friday-weekend om van de vaak forse discounts te profiteren en in de komende weken wat minder spilgraag wordt.

Het is dus uitkijken naar hoeveel van de Amerikaanse kerstinkopen het voorbije weekend gedaan zijn. Normaalgezien ligt dat percentage tussen 4,5 en 5 procent. Als achteraf blijkt dat er meer geshopt is dan dat, is dat tekenend voor de koopzwakte (en het economisch denken) van Joe Sixpack. Indien het percentage op peil blijft, dan was Black Friday een succes. Maar voor dergelijke conclusies is het nog veel te vroeg.

Peter De Groote

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud