De 'geheime saus' van mobiel gamen

Candy Crush is een monstersucces in mobiel gamen, maar de vraag is nu vooral of dat succes kan overgedaan worden. ©AFP

Dinsdag weten we tegen welke prijs per aandeel de maker van het populaire spelletje Candy Crush, King Digital Entertainment, deze week naar de beurs trekt. Het bedrijf mikt op een waardering van een slordige 5,5 miljard euro, en noemt dat zelf volledig terecht.

Zal King slagen waar Zynga (bekend van Farmville) faalde? Dat is de vraag waar een hele horde Wall Street-analisten en -beleggers zich momenteel het hoofd over breekt.

King moet het momenteel vooral hebben van zijn monsterhit Candy Crush. Maar het staat in de sterren geschreven dat dat spelletje binnenkort aan populariteit inboet. En dan is het zaak om het succes te herhalen met een nieuw spelletje, iets waar Zynga tot dusver grandioos in faalde. Het resultaat is dat het aandeel nog maar de helft waard is van zijn intekenprijs van 10 dollar, en al 66 procent verloor sinds zijn piek van begin 2012 (14,69 dollar).

Een met landmijnen bezaaid parcours strekt zich dus uit voor King. Maar het bedrijf maakt zich weinig zorgen, en beweert dat het 'de geheime saus' heeft ontdekt om het succes van Candy Crush telkens weer te herhalen. Niet onbelangrijk daarbij: die sappige quote komt van de marketingmachine van het bedrijf, die vorig jaar een budget van 300 miljoen dollar opslorpte. Het loont dus de moeite om verder te kijken dan die hoera-praatjes.

Nog eentje? 'Wij geloven dat we een herhaalbaar en schaalbaar ontwikkelingsproces voor spelletjes hebben dat in de industrie zijn gelijke niet kent.' Aan het woord: King zelf in zijn prospectus. In een reportage van de collega's van FT wordt daarbij gegoocheld met allerhande data waarover King beschikt, die het bedrijf zouden moeten toelaten om het gedrag van gamers, en hun verwachtingen, perfect te voorspellen.

Het probleem is echter dat in datzelfde prospectus signalen te vinden zijn dat King zich daarbij schromelijk overschat. Akkoord: Candy Crush is een monsterhit in mobiel gamen. Maar de andere 'top'games in de catalogus ogen in vergelijking een pak minder indrukwekkend.

In de tijd tussen de publicatie van het initiële prospectus en de versie met details over de prijsvork (21 tot 24 dollar per aandeel) en het aantal aandelen dat wordt verkocht (15,5 miljoen stuks), is het op één na populairste game van King al veranderd. Aanvankelijk was het Pet Rescue, nu is het Farm Heroes.

Maar zelfs dat laatste bereikt vier keer minder spelers, en wordt dagelijks vijf keer minder gespeeld. 'Bitesize Brilliance', toetert King, maar het succes van Candy Crush blijkt tot dusver niet 'herhaalbaar en schaalbaar' te zijn:

De vraag is dus: is King een slordige 7,6 miljard dollar of 5,5 miljard euro waard? Het antwoord zou kunnen zijn: nu misschien wel, maar wat als die geheime saus begint te schiften?

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud