Advertentie

De sterkte van de VS: innoveren door buiten de lijntjes te kleuren

Alle ogen zijn gericht op de persconferentie van voorzitter Ben Bernanke van de Federal Reserve, om 20.15 uur Belgische tijd. Zal de Fed in zijn commentaren eerder neigen naar verstrakken dan naar het behoud van het huidige soepele beleid? Wait and see, het zal de dollarbeleggers uiteraard sterk interesseren. 

Maar wat zijn de langetermijnperspectieven voor de dollar? Nogal wat experten zien een geleidelijke verzwakking tegenover andere wereldmunten zoals... errr.... wel welke eigenlijk? 

Dat is momenteel ook de grootste sterkte van de dollar: er is eigenlijk geen andere wereldreservemunt. De euro moet er in lukken zijn geloofwaardigheid te herstellen, de yuan is een kandidaat voor de langere termijn maar dan moet China wel zijn kapitaalmarkten opengooien. 

Maar waar ik het eigenlijk wil over hebben: de sterkte van de onderliggende economie speelt natuurlijk ook een rol. En op wat langere termijn is die sterkte ook een functie van de innovatiekracht en de technologische voorsprong. 

Op dat vlak blijft de VS verbazen, niet in het minst door een aantal universiteiten die wereldwijd toptalent aantrekken. Zoals het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en haar  Media Lab, dat in 1985 werd opgericht door professor Nicholas Negroponte en de vroegere MIT voorzitter Jerome Wiesner. Het Lab richt zich op de raakpunten tussen design, multimedia en technologie.

Concreet gaat het dikwijls over hoe computers en mensen op elkaar reageren. We spreken dan niet enkel over traditionele designkwesties bij het ontwerpen van computers, maar ook over intelligente objecten die inspelen op hun omgeving, ja zelfs de bedoelingen en de emotionele toestand van de gebruiker kunnen inschatten. 

Hier ziet u hun nieuwe gebouw, dat is opgevat naar het model van een kleuterschool - het is de bedoeling dat de onderzoekers netjes en vooral plezierig samenspelen:

Het MIT Media Lab komt nu in het nieuws door een opvallende benoeming: de 44-jarige Japanse durfkapitalist Joichi Ito (beter bekend als 'Joi') wordt de vierde directeur van het Lab. Opvallend: Joi maakte zijn universitaire opleiding nooit af, maar dat kan niet verhinderen dat hij met enthousiasme wordt onthaald op het MIT. Ik denk dat het in Europa vrijwel ondenkbaar zou zijn. 

Alhoewel Joi dus nooit zijn studies formeel afmaakte, blijkt hij een doorheen zijn vertrouwdheid met het internet formidabele 'zelfgestuurde student' te zijn. Eén van de aspecten van zijn werk is overigens werken met universiteiten om tot nieuwe manieren van studeren en samenwerken te komen. 

Hij groeide op in Japan en Silicon Valley en maakt deel uit van de eerste generatie om groot te worden met het internet. De wereld van de games en de virtuele omgevingen is hem niet vreemd: hij is een gildemeester in het spel World of Warcraft. 

Joi kwam op zijn 31 jaar in 1997 op de lijst van de Cyber-Elite van TIME magazine, en werd door het World economic Forum in 2001 geselecteerd als een van de Global leader for Tomorrow. In 2008 was hij volgens Business Week een van 25 invloedrijkste mensen op het web. 

Het kan niet echt verwonderen dat zo iemand ook een pleitbezorger is van bewegingen voor democratische hervormingen, de bescherming van de privésfeer en internetvrijheid. Hij was ook een topman van Creative Commons (dat standaardcontracten ter beschikking stelt die traditioneel auteursrecht vervangen, met verschillende graden van openheid). 

Een voor het MIT heel belangrijk facet van Joi's expertise: hij is een succesrijk investeerder. Hij verschafte in een vroeg stadium kapitaal aan meer dan 40 bedrijven, waaronder het fotoplatform Flickr, het bloggingnetwerk Six Apart, de muziekdienst Last.fm en het inmiddels overbekende Twitter. 

Hier ziet u Joi aan het woord over de recessie en startende bedrijven (video werd gemaakt tijdens het dieptepunt van de crisis in de VS): 

De financiële talenten van Joi zullen het Lab van pas komen, nu het moeilijker geworden is financiering los te krijgen die gewoon was tijdens de dotcomhoogdagen. John Markoff citeert in The New York Times Negroponte, die uitlegt dat het aantrekken van middelen de hoogste prioriteit wordt voor de nieuwe directeur. 

Joi zegt dat wereldveranderende innovatie totaal onvoorspelbaar is. De manier om er op in te spelen? Het opgeven van traditionele scheidingen tussen de vakgebieden, risico nemen, een onderzoeksomgeving creëren met mensen die in zowat alles zijn geïnteresseerd en zo schijnbaar toevallig tot onverwachte samenwerkingen komen. 

Negroponte merkte op dat het Lab de voorbije 25 jaar hielp om de digitale revolutie te verspreiden. Inmiddels is die revolutie achter de rug en leven we in een digitale cultuur. Het gevolg voor het Lab: het is nu bezig met een heel breed gamma aan innovaties, gaande van onderzoek naar de hersenen tot de kunsten. De impact moet wereldwijd, sociaal, economisch en politiek zijn. 

Een soort ambitie waar Amerikanen bekend en berucht voor zijn, en die maakt dat het nog altijd te vroeg is het land af te schrijven. 

Zeer aan te bevelen: de blog van Joi, joi.ito.com

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud