Advertentie

De wereld in 2050: van het voorspelbare naar het disruptieve

Karen Ward bij HSBC blikt fors vooruit: hoe zal de wereld er uitzien in 2050, gesteld dat de grenzen open blijven er er geen wereldomvattende oorlogen of rampen gebeuren? Een interessante oefening, maar de eindconclusies zullen u niet echt verbijsteren. Maar we voegen er andere bedenkingen aan toe, die wél wijzen op disruptieve veranderingen.

Stephen Fidler van WSJ Real Time Brussels keek de studie van Ward in en las dat China tegen dan de grootste economie ter wereld zal zijn, op de tweede plaats komt de VS, op de derde India. Negentien landen van de top dertig zijn vandaag nog 'opkomende markten'.

Wat met Europa? Het is nuttig te weten met welke factoren Ward rekening houdt: het startniveau van het inkomen per hoofd, het menselijk kapitaal en het beleid.

Door de demografische ontwikkeling verdwijnen Zweden, België, Oostenrijk, Noorwegen en Denemarken uit de top dertig (wat niet betekent dat het per hoofd gerekend arme landen worden). het VK doet het dan weer goed in de ranglijst, weer door demografie.

Maar goed. Wat zijn voorspellingen waard over deze relatief lange periode? Eerder hadden we het over de notie van de technologische singulariteit: de technolische ontwikkeling die plots (nog veel meer) begint te acceleren omdat de combinatie van artificiële intelligentie, krachtigere computers en nanotechnologie leidt tot zelflerende systemen.

De meer optimistische technologen denken in dit verband in termen van een tijdspanne van zo'n vijftig jaar, dus ongeveer de periode die in dit rapport wordt behandeld. We spreken dan over veranderingen die nog disruptiever zijn dan de huidige globalisering en digitalisering, enkel nog te vergelijken met de Industriële Revolutie.

Om wat tastbaarder te maken waar we het dan over hebben: kijk eens naar deze research aan de Carnegie Mellon University (samen met Intel), naar programmeerbare materie. Deze video geeft een idee wat de mogelijkheden zijn:

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde service

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud