Advertentie
korte metten

De winstmachine genaamd 'always on'

De smartphone: always on ©Roel Burgler/Hollandse Hoogte

U bent deze rubriek op uw mobieltje aan het lezen? Dan ben u druk bezig Proximus rijker te maken.

Eigenlijk mag de Belgische regering Didier Bellens dankbaar zijn. Met zijn 'Sinterklaas-sneer' aan het adres van de overheid effende hij eind 2013 het pad voor zijn eigen defenestratie en de komst van Dominique Leroy als nieuwe CEO.

En die CEO heeft de jaarlijkse Sinterklaas - het royale dividend - van Proximus  aan de grootaandeelhouder uit de Wetstraat veiliggesteld door de omzet én de winst van de Belgische marktleider in telecomdiensten een jaar vroeger dan beloofd weer op het groeipad te krijgen.

Mede dankzij de snelle groei van de inkomsten uit televisie - plus 16 procent jaar op jaar - kan Leroy al voor de tweede keer in drie maanden de winstprognose voor heel 2015 opkrikken.

Haar beslissing om even in het dividend te knippen om fors te kunnen investeren in een performant 4G-netwerk werpt vruchten af. Proximus slaat munt uit het feit dat we altijd en overal onze smartphone checken. Gemiddeld verbruikt een Proximus-klant nu maandelijks 581 megabyte, tegenover 253 megabyte begin 2014.

©Tijd Multimedia

Mede daardoor is de mobiele klant steeds lucratiever: een postpaidklant betaalt nu maandelijks gemiddeld 30 euro, dat is 4 euro meer dan begin 2014.

Niet dat Proximus de enige Bel20'er is die munt slaat uit het feit dat onze smartphone zowat vergroeid is met onze arm. Chemiereus Solvay maakte gisteren al onverwacht een winstgroei bekend, met dank aan onze smartphoneverslaving.

Niemand spint echter méér garen bij die verslaving dan Apple, dat in zijn boekjaar tot 30 september uit de verkoop van een slordige 230 miljoen iPhones 53 miljard dollar nettowinst puurde. Maar het is fijn om vast te stellen dat Tim Cook toch nog wat kruimels overlaat voor gewone stervelingen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud