blog

De winstmetronoom van Miko

Miko-topman Frans Van Tilborg. ©Wim Kempenaers (WKB)

Miko is de nestor van Euronext Brussel. Let wel, niet in beursjaren, maar het bedrijf is met oprichtingsdatum 1801 ouder dan België zelf. En sinds de beursgang, pas in 1998, is het een tikkende winstmetronoom, die sinds enkele jaren weer het goede ritme te pakken heeft.

Omzet: +7,4 procent. Bedrijfswinst (ebit): +7,4%. Bedrijfskasstroom (ebitda): +8,7%. Nettowinst: +5,6%. Dividend: +10%. Zo droog is de titel van het persbericht over de jaarresultaten die Miko in 2014 boekte. Het bedrijf, dat een op het eerste zicht bizarre spreidstand tussen koffieservice en kunststofverpakkingen in stand houdt, is zo voorspelbaar als het Kempische landschap rond Turnhout, waar de hoofdzetel staat.

Een koffiefilter van Miko, de oorsprong van de kunststofdivisie van het bedrijf. ©Miko

Even tussendoor: die spreidstand tussen koffie en kunststof is minder bizar als ze lijkt. Ze groeide uit de ervaring die het bedrijf opdeed met de ontwikkeling van een plastic filter om een enkel kopje koffie te zetten (zie foto links). Miko lanceerde die in 1958, en intussen is die activiteit uitgegroeid tot een divisie die de helft van de groepsomzet aanlevert en gespecialiseerd is in roomijsdozen en plastic bakjes voor bereide maaltijden.

Het bedrijf trok op 29 september 1998 naar de beurs, en ontpopte zich daar tot de rustige vastheid zelve. Ter illustratie: hieronder ziet u de evolutie van de groepswinst sinds 2000. We hadden graag teruggegaan tot het begin van Miko's beurscarrière, maar het persberichtenarchief op de website gaat jammer genoeg niet ver genoeg terug. Maar het is ruim voldoende om ons punt te maken. Ziehier:

Maak even abstractie van de wilde schommelingen in de periode 2008 tot en met 2011. Toen botsten twee zaken tegen de tafel waarop de metronoom stond te tikken. De eerste, in 2008, was een stevige afschrijving op Grispa, een kunststoffabriek die Miko had overgenomen. Die moest de kunststofdivisie een nieuwe groeischeut geven, maar bleek in het begin met flinke productiviteitsproblemen te kampen. Intussen is de fabriek overigens alweer gesloten.

De daaropvolgende 3 jaar belandde Miko tegen wil en dank op een rollercoaster van grondstofprijzen, zowel koffie als grondstoffen voor kunststof. De marges van Miko zwelden aan toen die in 2009 in vrije val gingen, en de winst ging fors omhoog. Wanneer de grondstofprijzen nadien een wilde beweging omhoog maakten, gebeurde het omgekeerde. Intussen is de rust teruggekeerd, en zit Miko weer op het groeiritme dat we van het bedrijf gewend zijn.

'Wij hanteren het 'one step at a time'-principe', zegt CEO Frans Van Tilborg. 'Wij willen onze topkredietrating behouden en de risico's beperken. Dat is de enige verklaring waarom we al sinds 1801 meegaan.' Geef hem maar eens ongelijk. Hieronder de koers sinds de beursgang in 1998:

'Relax, it's Miko coffee.' Ik heb het altijd een nogal belegen slogan gevonden. En over de kwaliteit van die koffie zal je hier op de redactie vrij kritische geluiden horen. Maar voor de langetermijnbelegger is de slogan er 'boenk' op.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud