korte metten

De X-factor

Elon Musk, CEO van Teslo ©Bloomberg

Tesla heeft een nieuwe auto: de Model X. Zeer toepasselijk voor een bedrijf met visionaire CEO en zéér hoge X-factor.

Eerlijk: we hebben nooit goed gesnapt waarom Wall Street Tesla een slordige 30 miljard euro waard acht. Dit jaar rollen er bij de elektrische autobouwer zo'n 50.000 voertuigen van de band, daar hebben Volkswagen of Toyota een dag voor nodig. 

Maar bon, Tesla heeft nu eenmaal een X-factor: een visionaire CEO, die in het midden van nergens op het terrein van een even visionaire bordeelbaas een gigafabriek voor batterijen neerpoot en overal waar hij gaat politici in zwijm doet vallen als hij hun regio tot de topvijf kanshebbers voor een eerstvolgende fabriek rekent. Musk stelde dinsdagavond in Californië de langverwachte 'SUV' Model X voor

Een waarschuwing voor gangsters evenwel: de Model X is géén goede getaway car: om de eenvoudige reden dat het eeuwen duurt eer die vleugeldeuren eindelijk ingeklapt zijn:

Check out how @TeslaMotors doors work in #modelx pic.twitter.com/0kdUZpUYmo— Chris Woodyard (@ChrisWoodyard) 30 september 2015


Een bedrijf dat de X-factor niét heeft, is winkelketen Fnac . De Franse miljardair François-Henri Pinault leurde jarenlang vruchteloos met de keten - in de jaren vijftig ontstaan als de Fédération nationale d'achats des cadres - en besloot dan maar te doen wat iedereen met zijn winkeldochters doet: naar de beurs brengen.

De zes analisten die het aandeel opvolgen, vinden Fnac zelfs tegen 20 keer de winst allemaal nog altijd een koopje, wat bewijst dat geen van de zes ooit effectief een winkel van binnen heeft gezien. Om die stevige waardering te verantwoorden lijkt Fnac nu te gaan doen wat iedereen doet: goedkoop geld bijtanken en op overnamepad gaan. Met een bod op Darty, in België bekend als eigenaar van een andere elektroketen: Vanden Borre.

Wie trouwens denkt dat het goedkoop geld snel voorbij zal zijn, ijlt. In de Verenigde Staten neemt Janet Yellen een (lange) aanloop naar een eerste renteverhoging in negen jaar, maar in Europa popelt collega Mario Draghi om nog wat extra geld te drukken. Om 11 uur zal immers blijken dat de inflatie in de eurozone deze maand in het beste geval 0,0 procent bedraagt. Met andere woorden: het leven wordt niet meer duurder.

Een gewone mens zou dan juichen, maar centraal bankiers zijn geen gewone mensen. Zij streven naar een inflatie van 'minder dan, maar dicht bij 2 procent', als smeersel voor de economie. Want centraal bankiers lopen net als Fnac-analisten nooit een winkel binnen en denken dus dat consumenten hun aankopen uitstellen als de prijzen dalen.

Alleen als ze afzwaaien in Frankfurt durven ECB-bestuurders toegeven dat die gedachte ('groupthink') onzin is. Zoals recent nog de Nederlander Nout Wellink:

Mensen kopen hun kleren op het internet omdat het 10 of 20 procent goedkoper is. Dan is het heel dwaas dat een monetaire autoriteit zegt: goedkoper dat willen we niet; we gaan de inflatie proberen op te jagen want we zijn bang dat die meneer de aankoop van zijn shirts uitstelt.
Nout Wellink
Ex-bestuurder ECB

 

 


Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud