Advertentie
blog

Dode belegger presteert het best

Rik Dhoest ©Dries Luyten

Een droeve vaststelling: beleggers behalen gemiddeld genomen vrij slechte resultaten.

Dit is een gastbijdrage van Rik Dhoest, hoofd aandelenresearch bij Nagelmackers. 

Een rapport van Bernstein Advisors bevat een grafiek van jaarlijkse rendementen over de periode 1993-2013 van een aantal beleggingen afgezet tegen het resultaat van de gemiddelde belegger. De modale belegger behaalde een rendement van rond de 2 procent, nog minder dan het rendement op kortlopende staatsobligaties.

Een oud-werknemer van Fidelity vermogensbeheer kwam tot de conclusie, na onderzoek van de prestaties van zijn klanten, dat er éen groep met kop en schouders bovenstak: de klanten die overleden waren of die vergeten waren dat ze een rekening hadden.

De werkelijke oorzaak die de slechte prestatie van actieve beleggers ligt in de kosten. Vele beleggers handelen structureel te veel en zien daarom veel van hun rendement opgaan in transactiekosten. Econoom Odean analyseerde dat het rendement sterk negatief gecorreleerd is met het aantal transacties.

Een teveel vertrouwen in de eigen kennis lijkt hieraan ten grondslag te liggen. De bedoeling van een investering is geld te verdienen, maar ook geen geld te verliezen. Hoe meer geld men verliest, hoe moeilijker het is om het weer terug te verdienen.

Eenvoudig gezegd, wie door éen verkeerde beleggingsbeslissing 50 procent van zijn geld verliest, zal de volgende keer zijn geld moeten verdubbelen om alleen maar weer uit te komen op zijn startkapitaal.

Een goede risicospreiding alsook het goed maken van zijn huiswerk is onontbeerlijk. Stop nooit al je geld in éen aandeel of slechts enkele aandelen. Vertrouw nooit blind op een analist of een tip van een insider. Naast een gedegen spreiding is een geleidelijke opbouw, waarbij aankopen worden uitgesmeerd over meerder periodes ook belangrijk.

De financiële markten kunnen namelijk zeer grillig zijn, en op korte termijn is voorspelbaarheid erg gering. Bouw een portefeuille dus uit over meerdere jaren en hanteer een goede spreiding over sectoren en beleggingscategoriën.

Zorg er bovendien voor dat je weet wat je doet en begrijpt hoe een belegging in elkaar steekt voordat je er geld in stopt. Het is bovendien beter om een geweldig bedrijf te kopen tegen een redelijke prijs dan een redelijke prijs te betalen voor een matig bedrijf. De tijd is bovendien de vriend van geweldige bedrijven en de vijand van middelmatige.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud