korte metten

Druk op de ketel

Druk op de ketel. ©ANP XTRA

Al meer dan 11.000 Belgen keren zich in een petitie tegen de fiscale gunstregeling voor bedrijfswagens. Minister van Financiën Johan Van Overtveldt houdt de deur op een kier en laat de beslissing afhangen van de discussie over de ‘tax shift’. Waardoor die nog wat aan belang wint en de druk op de ketel toeneemt.

Een rits internationale instellingen zoals de OESO en de Europese Commissie namen de subsidiëring van bedrijfswagens al eerder op de korrel. In ons land rijden er ongeveer een miljoen gesubsidieerde bedrijfsauto’s rond, die de overheid jaarlijks vier miljard euro kost. België heeft per bedrijfswagengebruiker jaarlijks 2.763 euro veil aan subsidies, wat een triest record is in OESO-middens.

Politicoloog Dave Sinardet stelde in een opiniebijdrage in De Tijd een week geleden voor om dat gunstregime af te schaffen. Tijd voor een ‘file shift’, zei hij, een verwijzing naar het nieuwe politieke toverwoord ‘tax shift’. Het einde van het gunstregime betekent immers winst voor de mobiliteit – minder files – en ook de gezondheid – minder luchtvervuiling. De 2 miljard euro aan inkomsten die we nu mislopen kunnen dan richting een verlaging van de sociale lasten op arbeid, stelde Sinardet voor.

Bond Beter Leefmilieu, Kom op Tegen Kanker en het Netwerk Duurzame Mobiliteit sprongen op de kar en een petitie was een feit. Met al meer dan 11.000 handtekeningen op de teller, waaronder een hele reeks economen, groeit de druk. ‘Economen zijn het zelden over iets eens, maar nu blijkbaar wel’, zo klonk het trots bij vertegenwoordigers van de actie op Radio 1.

Voor minister van Financiën Johan Van Overtveldt blijft de deur op een kier. ‘Een beslissing daarover kadert in de discussie over een tax shift’. De hele discussie over de tax shift, een verschuiving van de lasten op arbeid naar andere domeinen, wint daardoor weer wat aan belang. De heisa over de vermogenswinstbelasting koelde Van Overtveldt ook al af met een verwijzing naar het debat over de tax shift. Waarop Sinardet – weer hij – de terechte vraag stelt: wanneer voert de regering dat debat dan?

 

Fijn dat @jvanovertveldt bedrijfswagen-initiatief 'zinvol' vindt. Past uiteraard binnen tax shift debat. Maar wanneer begint #begov daaraan?— Dave Sinardet (@DaveSinardet) December 2, 2014

 

Voorts:

- Niet alleen opiniebijdrages hebben impact, ook journalistiek werk van een internationaal consortium kunnen een en ander in gang zetten. Na het Luxleaks-schandaal verhogen Frankrijk, Duitsland en Italië eensgezind de druk op de Europese Commissie om maatregelen te nemen tegen 'agressieve fiscale planners', topbedrijven die in Europa gaan shoppen tussen verschillende mogelijke belastingsdeals. Met die belastingsakkoorden moet het tegen eind 2015 welletjes zijn

- Een dozijn bekende Vlamingen gooien hun bekendheid in de schaal om de klimaatzaak onder de aandacht te brengen. Ze stellen de overheid in gebreke wegens het uitblijven van een doortastend klimaatbeleid. Ze vrezen dat Vlaanderen tegen 2020 niet 40 procent minder uitstoot zal willen voortbrengen dan in 1990. 

- De druk is dan weer even van de energieketel, nu Tihange 3 sinds vannacht weer op het net is aangesloten. Maar uitbater Electrabel is wel op zijn hoede. Na berichten dat er drones boven de Franse kerncentrales vlogen, richt de energiereus de blik naar boven om te speuren naar de onbemande mini-vliegtuigjes. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud