Advertentie

Euronav, dealmaker aan 'yesterday's prices'

©BELGA

'We blijven ook na de Maersk-deal kijken naar groei', vertelde voorzitter Marc Saverys op de algemene vergadering van olietankerrederij Euronav. Saverys is optimistisch over de markt en is ervan overtuigd dat Euronav over een jaar 'een andere maatschappij' zal zijn. Zowel in grootte als in vrachtentarieven.

De Belgische olietankerrederij Euronav, eigendom van de families Saverys en Livanos, maakte begin dit jaar een quantumsprong met de overname van 15 supertankers van de Deense rederij Maersk. Euronav kocht de VLCC's - schepen van 200 à 320.000 ton - voor een bedrag van bijna 1 miljard dollar.

De supertankervloot van de Belgische rederij werd daardoor in een klap meer dan dubbel zo groot. En jonger, want de Maersk-schepen waren gemiddeld vier à vijf jaar oud. De 10 VLCC's van Euronav zijn acht à negen jaar.

Maersk is echter geen eindpunt, zo lieten zowel ceo Paddy Rodgers als voorzitter Marc Saverys op de algemene vergadering van Euronav verstaan. Saverys: 'We gaan niet stoppen met Maersk'. De deal om nadien ook vijf tankers te kopen van de Amerikaanse in Chapter 11-verkerende rederij OSG, ging op de valreep niet door omdat er geen akkoord werd gevonden over de prijs.

Consolidatie

'Maar we bekijken nog opportuniteiten', aldus Saverys. 'Maar we weten nu al dat we de schepen die we nu nog zullen kopen, duurder zullen moeten betalen dan die van Maersk'. Saverys is ervan overtuigd dat er dit jaar nog consolidatie in de markt op komst is. 'Ik ben er zeker van dat we op de volgende algemene vergadering een andere maatschappij zullen zijn. Zowel in grootte als wat de markttarieven betreft'.

In functie van de opportuniteiten bekijkt Euronav nu al op welke manieren het makkelijker toegang kan krijgen tot de kapitaalmarkten. Saverys: 'We bekijken alles maar we blijven conservatief. We willen onze maatschappij niet in gevaar brengen'.

Ceo Paddy Rodgers (foto links) is optimistisch over de toekomst van de markt. 'De vraag naar olie zal op korte termijn misschien niet echt toenemen maar er zal wel over langere afstanden olie moeten vervoerd worden en dat is voor ons belangrijk. Men vergeet dat maar al te vaak: maar we zitten niet in de oliebusiness maar wel in de scheepvaartbusiness. Een groot verschil.'

Schaliegasboom

Volgens Rodgers zal de VS als gevolg van de schaliegasboom minder olie gaan invoeren, maar die olie vanuit Mexico, Venezuela of Brazilië die normaal bestemd was voor de VS, zal zijn weg vinden naar andere oorden en dat zal vooral Indië en China zijn.

Die afzetmarkten liggen verder af. Er zal dus bijgevolg meer olie over langere afstanden moeten worden vervoerd, wat goed is voor de oliereders. Idem voor de West-Afirkaanse olie. Ook die zal nu meer naar het Verre Oosten, Nieuw-Zeeland of Australië gaan in plaats van de VS.

Vrachttarieven

Volgens Rodgers blijven de vrachttarieven nog volatiel, al zijn ze de laatste twee kwartalen min of meer op breakeven niveau gekomen. Euronav boekte in het eerste kwartaal dan ook voor het eerst in 12 kwartalen winst.  Maar de Euronav-ceo verwacht verbetering. Rodgers: 'Iedereen verwacht dat de spotprijzen zullen stijgen'.

'Het is wachten op de tweede helft van dit jaar', zegt Saverys. 'Dan zullen we een veel betere kijk hebben op de markt'.

Rodgers stipte ook aan dat de 15 Maersk-schepen die begin dit jaar werden gekocht, tegen de huidige scheepsbouwprijzen ondertussen al 150 miljoen dollar meer waard zijn. 'We hebben ze gekocht aan 'yesterday's prices' en dat geeft ons een dubbel voordeel op de concurrentie, want voor een nieuw schip moet je nu veel meer betalen en je moet bovendien nog eens drie jaar wachten voor het wordt geleverd. Saverys: 'We betaalden gemiddeld  65 miljoen dollar per Maersk-schip. Nu betaal je voor de bouw van een dergelijk schip 105 miljoen dollar.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud