Griekse yoghurt breekt Tessenderlo zuur op

De opmars van Griekse yoghurt in de VS is een van de kopzorgen bij het management van Tessenderlo Group, zo staat in het jaarverslag. Aandeelhouders maken zich dan weer zorgen over de gebrekkige transparantie van het bedrijf sinds de intrede van Luc Tack en Picanol in het bedrijf.

Het chemiebedrijf Tessenderlo Group is wereldwijd een van de grootste producenten van gelatine op basis van dierenhuiden en - beenderen. Dat goedje wordt onder andere verwerkt in snoepgoed, capsules voor medicijnen, sorbets en ... in yoghurt.

‘Gelatine geeft structuur aan yoghurt, maar Griekse yoghurt bevat geen of veel minder gelatine’, legt CEO Melchior de Vogue uit. ‘ik ben zelf een grote fan van Griekse yoghurt. Maar het enorme succes ervan, zeker in de VS, is nadelig voor ons. Griekse yoghurt is zeer rijk aan voedingsstoffen. Het is in de VS echt een fenomeen geworden en heeft in amper een paar jaar tijd 20 à 30 procent marktaandeel behaald. Amerikanen beginnen het te beschouwen als een volwaardige snack.’

‘Dat alles heeft in het tweede halfjaar voor prijsdruk gezorgd in de VS’, staat te lezen in het jaarverslag. Al is dat natuurlijk niet de enige reden waarom de resultaten van Tessenderlo Group vorig jaar zwaar tegenvielen, de recurrente bedrijfskasstroom met een kwart daalde en het nettoresultaat diep in het rood zakte. Het kraakte in 2013 namelijk in alle gelederen van het bedrijf, gaande van Akiolis (ophaling en verwerking slachtafval) in Frankrijk tot de fosfaat- en sulfaatactiviteiten in het Belgische Ham.

Om de marges op te krikken voert het management kostenbesparingen door, maar becijferde doelstellingen daarover geeft het niet vrij. Tot frustratie van aandeelhouders en analisten. ‘Als aandeelhouder moet je momenteel blind vertrouwen hebben in de plannen van het management om de winstmarge op te krikken’, zei een van de aanwezigen op de algemene vergadering van Tessenderlo Group.

‘We hebben niet de intentie om details over de besparingsplannen vrij te geven’, zei Melchior de Vogue, die samen met Picanol-topman Luc Tack de rol van CEO deelt, tegen de aandeelhouders. ‘We gaan eerst de besparingen doorvoeren en de impact ervan zal voor iedereen duidelijk worden in de halfjaarresultaten.’

Beleggers klagen al langer dat sinds de intrede van Picanol en Luc Tack bij Tessenderlo vorige zomer de transparantie te wensen overlaat. Zo besliste het bedrijf niet langer elk kwartaal gedetailleerde resultaten bekend te maken, maar slechts om het halfjaar.

De Fransman de Vogue herhaalde wel dat er – na een heel slecht jaar - kosten bespaard worden in alle gelederen van het bedrijf. De recurrente bedrijfskasstroom daalde met een kwart en het nettoresultaat eindigde 64 miljoen euro onder nul. Het dividend werd geschrapt. In de gelatinedivisie verdwijnen jobs, maar ook bij Akiolis in Frankrijk, op de hoofdzetel in Brussel, in Nederland waar het bedrijf plastic buizen voor de bouwsector produceert en in Ham waar een herstructureingsplan vorig jaar nog leidde tot een wekenlange staking.

Meer dan 13 miljoen aandelen waren op de aandeelhoudersvergadering vertegenwoordigd oftewel 43 procent van het totale aandelenkapitaal. De grootste aandeelhouder is Picanol, dat sinds vorige zomer een belang van 27,5 procent heeft. Luc Tack, dé man achter Picanol en co-CEO en bestuurder bij Tessenderlo Group, was niet aanwezig.

Aandeelhouders namen vandaag afscheid van voorzitter Gerard Marchand. De Fransman was 14 jaar lang CEO en 4 jaar voorzitter van het chemiebedrijf. ‘Hij was verantwoordelijk voor de internationalisering van de groep’, sprak de Vogue. ‘Hij was het die overname van Kerley in de VS bedacht. Kerley is momenteel dé groeimotor van het bedrijf.’ Wie hem opvolgt als voorzitter is nog niet geweten.

En nog dit: voor het eerst is het jaarverslag enkel beschikbaar in het Nederlands en het Engels. De Franse versie werd geschrapt om kosten te besparen en vermoedelijk omdat SNPE, dat eigendom is van de Franse staat, niet langer aandeelhouder is na de verkoop van zijn aandelenpakket aan Picanol.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud