Advertentie
Advertentie
blog

Het 'read my lips'-moment van Netflix-topman Reed Hastings

CEO Reed Hastings moet niet weten van reclame op zijn Netflix. ©EPA

De CEO van het internetbedrijf belooft dat hij zijn films en series nooit zal onderbreken met reclame.

Flashback naar 1988. Bij zijn nominatie tot presidentskandidaat voor de Republikeinen verklaart George Bush senior: 'Read my lips: no new taxes'. En hij maakte die belofte tot het centrale thema van zijn presidentscampagne.

Twee jaar later stemt Bush echter in met verschillende belastingverhogingen die werden gestemd in het Congres. In 1992 verliest hij de presidentsverkiezingen van Democraat Bill Clinton.

Reed Hastings, topman van online film-en seriesverdeler, heeft op zijn Facebook-pagina mogelijk voor zijn eigenste 'read my lips'-moment gezorgd, stelt de financiëlenieuwssite TheStreet. De CEO belooft dat Netflix-kijkers geen reclame moeten verwachten. 'Er komt geen reclame op Netflix. Punt.' Coole trailers voor andere films of reeksen van Netflix behoort wel tot de mogelijkheden.

Netflix-topman Reed Hastings maakt een belofte. ©Facebook

Vraag is hoe lang Hastings die belofte kan houden. Nu Netflix kwartaal na kwartaal miljoenen nieuwe klanten wint - grotendeels dankzij het toevoegen van extra landen - zit het internetbedrijf gebeiteld. En zullen er niet onmiddellijk plannen zijn om reclamedollars te cashen. De wereldwijd 62,3 miljoen klanten (waarvan 41,4 miljoen in de VS) betalen elk 7,99 à 11,99 dollar/euro per maand.

Maar wat als het netwerk tegen de grenzen van die autonome groei botst? Dan zullen analisten en beleggers ongetwijfeld beginnen morren en een extra inkomstenbron eisen. Zeker als de aankoopkosten voor films en series ondertussen jaar na jaar zullen blijven klimmen. De concurrentie, klassieke kabelbedrijven en andere internetspelers, zijn immers niet van plan de kaas van hun bord te laten eten. En de strijd om de content zal die content alleen maar waardevoller/duurder maken.

'Wall Street kan twee in plaats van één inkomstenbronnen ten zeerste waarderen. Het is gewoon stom de inkomstenstroom van reclame te negeren', zegt een analist. Al zijn er ook andere manieren om de omzet op te drijven: de abonnementsprijs (licht) verhogen, bijvoorbeeld als de klant op meer dan één scherm kijkt.

Hoe dan ook heeft de geschiedenis al meermaals aangetoond dat het woord 'nooit' best achterwege wordt gelaten in grootse verklaringen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud