Advertentie

Hij kwam, zag, overwon en verdween

Sta mij toe u even terug te flitsen naar de zomer van 2012. Delhaize lijkt op sterven na dood, alleen shorters worden nog warm van het aandeel.

Logisch: in de Verenigde Staten, goed voor twee derde van de omzet, wordt de kleinhandelaar fijngemalen in het niemandsland tussen de Wal-Marts, Dollar Generals en Whole Food Markets van de bikkelharde Amerikaanse retailmarkt.

Enter Roland Smith: Delhaize haalt de fastfoodveteraan eind augustus 2012 verrassend binnen. De nieuwe bezem veegt meteen schoon en houdt een ware bijltjesdag bij het topmanagement, vooral van de belangrijkste keten Food Lion.

Met succes: het Delhaize-aandeel was tot gisteren hét steraandeel van de Brusselse beurs met een koersstijging van 60 procent sinds nieuwjaar, mede omdat de shorters in steeds grotere getale de aftocht blazen.

Beleggers houden van Mr Smith, zo veel is duidelijk. Beurshuizen lopen elkaar plots weer voor de voeten met koopadviezen. Citigroup zette vorige maand een treffende grafiek in een rapport waarbij het beurshuis het advies voor het eerst sinds lang tot 'kopen' optrekt.

Onder Roland Smith is Delhaize America op weg van 2013 het beste jaar sinds 1996 (!) op te tekenen. Om u een idee te geven: het zou in 1996 nog twee jaar duren voor Amerikanen de naam 'Bill Clinton' spontaan met 'Monica Lewinsky' associeerden en Alcatel gold als een pionier in mobilofonie.

Om maar te zeggen: Smith was ergens wel goed bezig. Daarmee is de verrassing des te groter dat Delhaize deze ochtend bijna terloops samen met de komst van een nieuwe groeps-CEO de exit van de CEO van Delhaize America aankondigde. Beleggers zijn not amused

Dat is logisch. Delhaize America valt nu weer rechtstreeks onder de controle van het hoofdkantoor in Anderlecht. En dat terwijl alle retail 'local' is. Tegelijk valt ook de hoop weg dat Delhaize net als andere retailers zijn imperium kritisch tegen het licht zal houden, met bijvoorbeeld een verzelfstandiging van Delhaize America.

Nochtans is voor retailers de tijd van de imperiumbouwers voorbij. Cru gesteld: er zijn geen synergieën te rapen voor loszanderige holdings boven supermarktketens in België, de VS, Servië en Griekenland.

En dus houdt de 'Empire strikes back'-strategie van Delhaize geen steek. Dat Delhaize in tegenstelling tot Bekaert de CEO-wissel niet eens op een pers- en analistenconferentie, maar via een droog persbericht, aankondigt, is ook bepaald niet vertrouwenswekkend.

 

Advertentie
Gesponsorde inhoud