Advertentie
blog

Hoe Delhaize een extra week in een jaar propt

Een Food Lion-winkel van Delhaize in Charlotte, North Carolina. In 2014 compenseerde de groep de verloren kalenderdagen van de afgelopen jaren met een '53ste handelsweek'. ©Bloomberg

Delhaize heeft maandagochtend zijn omzet- en voorlopige winstcijfers over 2014 gepubliceerd. Daarbij wordt voortdurend een '53ste verkoopsweek' uit de cijfers gefilterd om een vergelijking met 2013 mogelijk te maken. Waar komt die extra week vandaan?

De verklaring is relatief eenvoudig. In de retailsector worden omzetcijfers week per week opgevolgd. Op het einde van elke week worden die cijfers ingeboekt. Dat laat toe om alle financiële informatie goed te structureren.

Per kwartaal wordt gewerkt volgens een 4-5-4 stelsel om de maanden te verdelen. De eerste maand van zo'n boekhoudkundig kwartaal telt 4 weken, dan volgt er een van 5 weken en er wordt afgesloten met weer eentje van 4 weken. Zo telt elk kwartaal 13 weken. Vermenigvuldig dat met 4, en je komt uit op een jaar met 52 weken.

364 dagen

Alleen: daarmee vat je niet alle dagen van het jaar. Als je die structuur immers omrekent naar aantal dagen, kom je op 91 dagen per kwartaal en 364 dagen per jaar. Elk jaar gaat er dus eigenlijk een dag verloren in de cijfers. Om dat te compenseren, wordt er elke 4 tot 5 jaar een handelsweek toegevoegd aan de cijfers. 

Het gaat dus om een boekhoudkundige ingreep om het verschil in boekjaar en kalenderjaar te compenseren. Maar die boekhoudkundige ingreep kan grote gevolgen hebben. Dat blijkt ook uit de cijfers die Delhaize  maandagochtend publiceerde. De extra week die er dit jaar werd bijgeteld, is goed voor 300 miljoen euro omzet en 25 miljoen euro bedrijfswinst.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud