Advertentie
korte metten

Hoeveel lijken passen er in één kast?

©Bloomberg

Volkswagen en Dexia. Als de twee één iets gemeen hebben, is dat ze geen kast kunnen openen, zonder dat er een zoveelste lijk uit dondert.

'It never rains but it pours'. Dat is de mooie Engelse uitdrukking voor het wat fletsere Nederlandse gezegde 'een ongeluk komt nooit alleen'.

Welnu: het stortregent al weken in Wolfsburg. Beleggers lijken er al een tijdje van uit te gaan dat Volkswagen voldoende financiële buffers heeft om alle miljardenclaims de baas te kunnen, maar het eerlijke antwoord is dat een voorzichtige belegger best ook de kans op een doemscenario incalculeert.

Dat doet vandaag ook het onvolprezen weekblad Die Zeit, met de recht-voor-de-raapvraag 'Wat als Volkswagen door de staat moet gered worden?'

Een terechte vraag. Want de klappen blijven maar komen: Winfried Vahland, de succesvolle Skoda-CEO die Volkswagen in Noord-Amerika weer op de rails moest zetten, stapte gisteren na 25 jaar dienst onverwacht op. En vanmorgen was er nog meer slecht nieuws: 'Flensburg' verplicht Wolfsburg 2,4 miljoen verdachte diesels terug te roepen en maakt dus brandhout van het voornemen van de autobouwer tot een vrijwillige inbrengactie.

Flensburg? Jawel, in dat stadje op een boogscheut van Denemarken is het Duitse ministerie van Verkeer ofte 'Kraftfahrt-Bundesamt' gevestigd. Dat is sinds 1951 zo: de geallieerden opteerden na W.O. II logischerwijs voor een sterk gedecentraliseerde jonge Bondsrepubliek Duitsland, met onder meer het parlement in Bonn, het hooggerechtshof in Karlsruhe, statistici in Wiesbaden, het ministerie van Arbeid in Neurenberg, een over meer dan 100 steden verspreide staatszender ARD enzovoort. En dus autoregistratie in Flensburg, een stadje waar ze door een toevloed van Duitse vluchtelingen uit Oost-Pruisen en Silezië om jobs schreeuwden.

Een andere plek waar de lijken maar blijven uit de kast vallen is Dexia, de molensteen rond de nek van elke Belgische belastingbetaler. In zijn megalomane dagen als grootste hefboomfonds ter wereld (dixit wijlen Jean-Luc Dehaene) deed de bank vele zotte overnames, maar er was geen zottere dan het Nederlandse Labouchère. Tegen piekprijzen ontfermde Dexia zich over honderdduizenden Nederlanders die met geleend geld gokjes op de beurs waagden. Vijftien jaar later blijft de factuur lijk na lijk oplopen.

Nog in het nieuws, de wankele financiën van de techwereld:

Zalando , Europa's grootste onlineverkoper, heeft last van klanten die niet geheel verrassend de optie 'bill me later' wel héél soepel interpreteren.

Multitask-CEO Jack Dorsey brengt na Twitter nu ook de hippe betaaldienst Square naar de beurs. Veel hebben de twee niet gemeen, behalve dat ze buren zijn op Market Street in San Francisco. En dat voor Dorsey winst, eum, niet écht de hoogste prioriteit is. Dat leert ook het prospectus van Square:

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud