Advertentie

Hongkong nieuwe walhalla voor IPO's

De beurs van Hongkong heeft de laatste jaren een dominante positie op de markt van IPO’s, initial public offerings of beursintroducties. Een pak bedrijven lieten New York en Londen voor wat ze zijn en trokken naar het Oosten.

Voor het tweede jaar op rij brachten de IPO’s in Hongkong het meeste op. In 2010 werd er 57,2 milard dollar opgehaald. Daarmee klopte de beurs zijn rivalen met gemak, met als eerste achtervolger New York met 34,9 miljard. In 2010 werd de beurs ongetwijfeld vooruitgeholpen door de grootste IPO ooit. Toen lanceerde de Agricultural Bank of China de grootste beursgang ooit voor 22,1 miljard dollar, waarbij in Hongkong 12 miljard dollar werd opgehaald.

‘Als je amper vijf jaar geleden de namen had vernoemd die nu eerder worden geassocieerd met Hongkong dan met hun thuismarkt, dan was dat op verbazing onthaald worden’, aldus UBS-analist Sam Kendall, gespecialiseerd in Aziatische aandelen. ‘Maar de Aziatische markten hebben zich de laatste jaren enorm ontwikkeld. Ze zijn niet langer zijriviertjes, ze zijn levensvatbare alternatieven.’ Door de geslotenheid van de nabije concurrenten, Shanghai en Shenzen, blijft Hongkong de beste keuze voor buitenlandse investeerders.

Poort naar China

Dat bedrijven zo gretig naar Hongkong trekken, is omdat de beurs gezien wordt als de rechtstreekse poort naar China. Wie in Hongkong publiek gaat, krijgt toegang tot groeimarkt China. Zeker voor grondstoffen en luxegoederen is de interesse enorm. Dat net bedrijven als Glencore, Prada, Jimmy Choo en Samsonite naar de beurs van Hongkong trekken, valt dus niet echt verbazingwekkend te noemen. Doordat deze bedrijven in de komende drie maanden publiek gaan, zal Hongkong met gemak zijn leiderspositie in IPO’s naar volume behouden.

Hongkong heeft een speciale relatie met China, aangezien de regio van een speciale status geniet. Naast Macau is Hongkong een van de twee speciale administratieve regio's van China.

De Zwitserse grondstoffentrader Glencore trekt volgende week naar Hongkong. Na de Londense IPO van donderdag hoopt Glencore succes te boeken met een dubbele listing.

Naast Glencore trekt nog een andere dikke vis naar Hongkong. De Italiaanse luxegroep Prada is daarmee het eerste Italiaanse bedrijf dat op die beurs noteert. Door publiek te gaan wordt Prada zo'n 8 miljard euro waard.

Ook het Luxemburgse Samsonite ziet opportuniteiten in Hong Kong. De valiezenproducent hoopt zo’n miljard dollar op te halen. De listing van Samsonite komt er op 16 juni. Er wordt verwacht dat het aandeel binnen de drie jaar met 50 procent stijgt, mede omdat Samsonite een ‘Aziëcentrisch’ bedrijf wordt. Het haalt een derde van zijn inkomsten uit de Aziatische markt.

Schoenenfabrikant Jimmy Choo trekt op aanraden van HSBC naar het Oosten. Een IPO op de beurs van Hongkong zou het bedrijf waarderen op 650 miljoen pond. Ook Jimmy Choo wil profiteren van de stijgende Chinese lonen. En die moeten wel stijgen: een paar sandaaltjes van Jimmy Choo kost 1295 euro.

Buitenbeentje in deze reeks: BNP Paribas. De Franse grootbank wil ook noteren in Hongkong, maar wil geen kapitaal ophalen.Waarschijnlijk probeert de bank zo zijn merkbekendheid te verhogen. Een hogere waardering in Hongkong, vergeleken met Europa en de VS, zou het voor BNP Paribas ook makkelijk moeten maken om in de toekomst kapitaal op te halen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde service

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud