KBC, Twitter en propaganda

Socialenetwerksites zijn hip, en dus springen tal van bedrijven en instellingen op de kar. Zo ook KBC. Wie naar de homepagina van de KBC-groep surft, wordt uitgenodigd om de bank-verzekeraar 'te volgen op Twitter'. Ter herinnering, met Twitter doe je aan microblogging - via korte berichtjes laten weten waar je je bevindt, wat je bezighoudt, enz. Wat blijkt? KBC geeft heel regelmatig updates (bravo!), maar hangt wel een erg eenzijdig beeld op van zichzelf.

Een greep uit de KBC-tweets. U kon woensdagochtend lezen dat KBC de award voor 'Beste bedrijfswebsite' had gekregen van de vereniging der Financiële Analisten. Eerder meldde KBC via zijn Twitter-account onder meer 'dat een analist van Bank Degroof de terugkoop van hybride effecten een succes vond'. En dat de bank zijn duizendste groene woonkrediet heeft verleend. En dat het tot een vriendschappelijk akkoord gekomen is met Deminor over die verdomde CDO's (complexe kredietproducten die tal van private banking-klanten van KBC met forse verliezen opzadelden). Of zelfs dat een analist van ING meldt dat de kans op verwatering voor de KBC-aandeelhouder fors afgenomen is.

Over de woelige handelssessies van de voorbije dagen, waarbij KBC een vijfde van haar beurswaarde verloor, geen woord. Evenmin over de kritische analistenrapporten die opperen dat een kapitaalverhoging voor de bank-verzekeraar nog altijd mogelijk is. En van het persbericht dat KBC woensdagavond uitstuurde al helemaal geen spoor. Belangrijke informatie nochtans, zeker voor wie aandeelhouder of klant van de bank is.

KBC mag dan heel regelmatig updates posten, het doet dat in vrij platte propagandastijl. Wie het reilen en zeilen bij de bank-verzekeraar echt wil volgen, doet dat best niet via Twitter, en wel via de gewone kanalen: nieuwssites en de afdeling persberichten van KBC. Benieuwd of KBC de resultaten van zijn gesprekken met Europa over een herstructureringsplan begin december zal 'tweeten'. En onder welke vorm.

PS: Nog even melden dat ook andere bedrijven er bitter weinig van bakken. BNP Paribas Fortis meldde op 18 juni: 'The bank and insurance for a changing world'. Sindsdien bleef het ijzingwekkend stil.

PDG

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud