Advertentie
Advertentie
korte metten

Klein bier

©REUTERS

92 miljard volstaat mogelijk niet om de grootste deal van het jaar te beklinken. Naast een bier- staat nu ook een pillenconglomeraat in de steigers.

De 200 bieren in het wereldcafé van Carlos Brito doen al duizelen, maar ook in de farmasector zijn ze bepaald niet vies van een miljardendealtje meer.

Volgens The Wall Street Journal aast Pfizer-CEO Ian Read op botoxproducent Allergan. Beleggers waarderen het doelwit op een slordige 100 miljard euro en dus is de deal potentieel nóg groter dan de 92 miljard die AB InBev veil heeft voor rivaal SABMiller.

Maar voor Read mag Allergan wel iets kosten. Niet alleen zou hij met Allergan zijn pijplijn aan geneesmiddelen aanvullen, de CEO maakt er vooral geen geheim van uit te zijn op de Ierse postbus van Allergan. En zo'n postbus is al snel miljarden waard: Allergan droeg vorig jaar minder dan 5 procent van zijn winst aan de fiscus af, bij Pfizer was dat meer dan 25 procent.

Enig probleem voor Read: tegenover hem zit Brent Saunders, de CEO van Allergan. En die weet wel iets van overnames. Meer nog: hij doet niks anders. Forbes omschreef de man begin dit jaar perfect als 'Wall Street's Drug Dealer', een verontrustender bedrijfsverhaal gaat u dit jaar echt niet lezen. De ondertitel was er ook boenk op: 'Vijf jaar, drie bedrijven, 100 miljard overnames. Nul uitvindingen'. 

©Forbes

(intussen zit Saunders trouwens aan bedrijf #4, nu Actavis met Allergan gefuseerd is)

2015 wordt echt wel het jaar van de overnamedeals. Er zitten trouwens nog wat deals in de pijplijn:

  • De supermarktketen Delhaize gaat op in Ahold, ergens midden 2016. In afwachting heeft CEO Frans Muller het bloeden gestelpt in België.
  • De chemiereus Solvay klopt voor het eerst in 152 jaar aan bij de belegger, om met het Amerikaanse Cytec in te zetten op plastic auto's, al dan niet zelfrijdend. Een kapitaalverhoging die flink wat voeten in de aarde heeft. Maar een onverwacht sterk kwartaalrapport - met dank aan onze verslaving aan smartphones - maakt het wachten voor aandeelhouders wat aangenamer. 

And finally:

CEO's, het meest succesvolle Belgische exportproduct naar Zwitserland. We hadden tot voor kort Patrick De Maeseneire bij Adecco en we hebben nog altijd Paul Bulcke bij Nestlé. Daar komt nu Gert De Winter bij. Hij wordt de nieuwe CEO van de verzekeringsreus Baloise

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud