Advertentie

KORTE METTEN: De raket van het internet

Een beeld uit de Amerikaanse versie van The Loft. ©Universal Pictures

Nieuwe economie 1 - 0 oude economie. Terwijl Rocket Internet records gaat breken op de Duitse beurs, krijgt pakjesbedrijf TNT klappen na een winstalarm. Aandeelhouders kunnen binnenkort wel afleiding zoeken in de filmzalen, alwaar 'The Loft' volgend jaar alsnog een brede release krijgt.

Op een al bij al kalme nieuwsochtend mogen we rekenen op de Duitse gebroeders Samwer om wat vuur aan de lont te steken. Aan de lont van hun eigen raket, that is. Rocket Internet - het investeringsvehikel van de broers, dat zich focust op het razendsnel uitbouwen van webbedrijven - verdubbelt het doel voor zijn beursgang. Door de extreme interesse krikt Rocket zijn doel op van 750 miljoen euro naar anderhalf miljard, een recordbedrag.

Daarmee lijkt Rocket Internet het Alibaba van Duitsland te zullen worden. Dat de Duitsers hun ambities verdubbelen, staat in ieder geval niet los van het monstersucces van die IPO. 'Riding the Alibaba wave', zo tweette Bloomberg-journaliste Angela Cullen terecht.

Rocket Internet is het vehikel achter een heel aantal internetbedrijven. Meest bekende verwezenlijking is het financieren en uitbouwen van de e-commercemogol Zalando, dat overigens zelf aan een beursgang werkt. Via Zalando laten duizenden mensen dagelijks outfits versturen (en terugsturen). In Duitsland is volgens de Duitse pers zelfs een nieuwe rage ontstaan, waarbij jongeren honderden outfits laten opsturen, een verkleedfeestje houden, en de hele zwik kosteloos weer naar afzender terugjassen. Maar die hype dringt voorlopig nog niet echt door tot in de reële economie.

Hoe we dat weten? Pakjesbedrijf TNT stuurde hedenochtend een kanjer van een winstalarm de wereld in. 'Sinds eind juli zijn de marktomstandigheden in Europa nog verslechterd. En de concurrentie is scherper geworden. Daardoor zullen we onze winstdoelstellingen niet halen', zo luidt het. Beleggers sturen ook het aandeel TNT terug naar afzender.

In Brussel maakt het aandeel van milieubedrijf ABO Group de omgekeerde beweging. Waarom is maar de vraag, nadat de CEO in de krant van vandaag zegt dat het aandeel veel te duur is en dat verlammend werkt. Diezelfde CEO heeft daar wel een oplossing voor gevonden. Hij 'doneert' zelf geld aan het bedrijf. Van geloof in de Belgische industrie gesproken.

Niemand gelooft harder in de Belgische industrie dan Luc Tack. De topman van Picanol en grootaandeelhouder van Tessenderlo heeft via zijn investeringsvehikel Symphony Mills nog eens voor 5 miljoen euro aandelen bijgekochjt van de chemiegroep, zo staat te lezen op de website van de FSMA. Datzelfde Tessenderlo bouwt ook een nieuwe fabriek in ons land.

Als Tack straks een mooie winst opstrijkt, wordt dat waarschijnlijk vooral goed nieuws voor de begroting. De federale onderhandelaars nemen immers beleggers in het vizier, zo kon u vanochtend al lezen

Nog een fijn nieuwtje voor Vlaanderen. 'The Loft', de remake van de Vlaamse film 'Loft', krijgt dan toch een brede Amerikaanse release, nadat Universal het project eerder dit jaar in de ijskast had gestopt. Op 23 januari komt de Hollywood-film, geregisseerd door Erik Van Looy, uit op minstends 2.000 Amerikaanse schermen.

Niet alleen Van Looy moet daarmee een klein gat in de lucht springen. Ook Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver Media mag glimlachen. De Vijver investeerde 10 miljoen euro via productioedochter Woestijnvis, een bedrag dat door de onzekere toekomst al werd afgewaardeerd toen Telenet instapte in de groep. Alles wat er nu toch nog binnenkomt, is een fijn 'extraatje'. 

 

 

Advertentie
Gesponsorde inhoud