Advertentie

KORTE METTEN Rotzomer

Niet alleen het weer zat deze zomer in grote delen van West-Europa tegen ©REUTERS

Van de ijsjes van Unilever over de banden van Michelin tot de ramen van Deceuninck: de Europese rotzomer laat diepe sporen na in het bedrijfsleven. Maar toch: we fluisteren het, maar mogelijk gloort er beterschap.

Op officiële bevestiging is het wachten tot volgend maand, maar het moge nu al duidelijk zijn dat grote delen van de eurozone er naast een klimatologische ook een economische rotzomer op hebben zitten. Dé rode draad door de bedrijfsresultaten is - naast een verzwakkende groei in de opkomende markten - een sterk krimpende vraag in Europa. Michelin verlaagt zijn jaarprognose na een bijzonder zwak derde kwartaal, waarbij vooral de Europese truckbouwers niet huis gaven. Pvc-ramenbouwer Deceuninck zag vanaf augustus de vraag vanuit Duitsland fors afnemen en merkt bij de oosterburen geen herstel. De Franse markt ligt voor Deceuninck al langer op apegapen.

Nog straffer is Unilever : bij de Nederlands-Britse consumptiereus kromp de onderliggende omzet in Europa in het derde kwartaal liefst 4,3 procent, een verontrustende versnelling tegenover de bescheiden achteruitgang van 0,4 procent over het eerste halfjaar. Consumenten lijken te midden van een chronische crisis steeds meer merkproducten vaarwel te zeggen. Als de spectaculaire neergang van de ooit zo bewonderde Britse supermarktketen Tesco één ding leert, is het dit: we're all Aldi-shopping Germans now.

De Britten die wél nog geld hebben, opteren steeds meer voor de oer-Britse luxeketen Waitrose. De topman van Waitrose verweet gisteren de klassieke ketens '20 jaar achterop te hinken', een verwijt dat eveneens voor veel klassieke ketens op het Europese continent opgaat. Simpel gesteld: de tijd dat klanten één keer per week naar een grote supermarkt buiten de stad reden om te shoppen, is definitief voorbij. De drukke westerse consument wil 's avonds nog snel in de buurtwinkel de inkopen voor morgen doen. 

Maar toch, er is ook goed nieuws. De eerste Duitse economische indicator voor oktober is een meevaller, wat beleggers meteen weer wat vrolijker stemt. Al moeten we er ons voor hoeden uit die in een Engelse schuur bedachte barometer te snel conclusies te trekken.

En ook het bedrijfsnieuws is lang niet onverdeeld negatief. Zo sust Umicore beleggers door de jaarprognose onveranderd te houden en ziet Telenet de omzetgroei weer versnellen

Maar tot slot nog een bewijs dat er ondanks de vele overnamebiedingen flink wat industriële pareltjes op het Amsterdamse koersenbord blijven noteren. Ten Cate , als specialist in ‘technisch textiel’ het ‘Sioen van het Amsterdams koersenbord’, ging tegen de trend in hoger.

Het Almelose bedrijf kondigde vanmorgen aan een belangrijk contract ‘buiten de VS’ te hebben getekend voor zijn vlamwerende ‘Defender M’-legerkledij. De Amerikaanse gevechtstroepen dragen die beschermende kledij al sinds 2007 in Afghanistan en Irak, maar analisten keken reeds langer uit naar tekenen van een definitieve doorbraak van Defender buiten het Pentagon.

Rabo Securities denkt nu dat de verkopen van Defender in 2014 zullen uitbodemen en vanaf 2015 weer zullen aanpikken. Dat is belangrijk, want de gevechtskledij is bijzonder lucratief: de Rabo-analisten schatten de Defender-winstmarges op een forse 20 procent.

Voor de fans van beurs- en bedrijfsgeschiedenis: er is ook een link tussen Ten Cate en ‘onze’ weefgetouwenfabrikant Picanol. De grote doorbraak voor Picanol kwam er in 1952, toen Ten Cate na een textielbeurs in Rijsel een eerste bestelling van liefst 800 weefgetouwen plaatste bij de toen nog onbekende fabrikant in Ieper. We kunnen overigens die 75 jaar geschiedenis die Picanol vorig jaar online plaatste, zéér warm aanbevelen.

 

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud