Advertentie

Marktenjos

Collega Daan Ballegeer in de rubriek Mr Market over beren en stieren op de marktenredactie van de krant:

Waarde collega Peter De Groote vergoot deze week bloed, zweet en tranen om het marktgebeuren voor u te duiden.  Maar hoe goed kent u Peter eigenlijk?

Het is een beursbeest, dat kan ik u bevestigen, maar weet u ook wat voor een? Een stier, een beer, een kameleon misschien? Bijlange na geen triviale vraag, zo blijkt uit een recente studie (C. Dougal et al., 2011, Journalists and the Stock Market).

Financieel journalisten kunnen namelijk het gedrag van beleggers op korte termijn beïnvloeden, stellen onderzoekers verbonden aan de University of Carolina vast. Ze baseren zich daarvoor op 37 jaar aan dagelijkse marktoverzichten van The Wall Street Journal. De naam van de auteur blijkt de kortetermijnreturn van de Dow Jones te voorspellen.

‘Nochtans is het onwaarschijnlijk dat financieel journalisten systematisch meer informatie hebben dan de rest van de markt’, schrijven de vorsers. ‘Als hun stukken de markt voorspellen, heeft dat te maken met hoe zij de beschikbare informatie voorstellen of duiden.’

Als een stier (beursoptimist) de pen vasthoudt, stijgt de markt een paar basispunten, stellen zij vast. Het omgekeerde geldt voor een beursbeer, iemand die vooral denkt aan dalende markten. Voor bepaalde financiële journalisten van de invloedrijke Amerikaanse krant lopen die abnormale returns op tot liefst 40 basispunten per dag.

‘Sommige journalisten doen goed nieuws nog beter klinken, terwijl anderen het enthousiasme temperen’, zo verklaren de professoren het mechanisme. ‘Hetzelfde voor slecht nieuws.’ Dat effect is nog eens zo groot in tijden van belangrijke koersschommelingen. ‘Dan heeft retorische kracht de grootste impact op beleggers.’

De WSJ heeft de Dow, wij hebben de Bel20. Als dit onderzoek iets leert, dan is het dus dat u maar best in de gaten houdt wie voor u de markten opvolgt. Deze krant heeft daarvoor een wekelijkse beurtrol, de DMM ofte Designated Market Man genaamd. Al is ‘marktenjos’ de belangrijkste nom de plume op de redactievloer.

Als ik op de marktenredactie rondkijk, hoef ik niet ver te zoeken naar die ene collega die te allen tijde koopopportuniteiten ziet (de legendarische uitspraak ‘Kuupe Kuupe!’ zal deze krant waarschijnlijk overleven), terwijl ik vanuit mijn andere ooghoek een wat voorzichtigere collega zie die past voor het champagnebeleggen en de daarbij horende bubbels. Verstandig investeren in de lijn van grote voorbeelden als Warren Buffett is meer zijn stijl.

Zij schrijven allen op basis van feiten, maar onvermijdelijk sijpelt er met dat bloed, zweet en tranen ook wat stier- of berenziel door. Moet er misschien een bijsluiter gehecht worden aan elk marktenstuk, een miniatuurhoefje, een petieterig berenklauwtje?

Ach, laten we vooral het belangrijkste niet uit het oog verliezen. Duiding, dat is waar u als lezer toch naar op zoek bent? Het jaarverslag vindt u gratis op de website van elke Bel20’er. Maar wat zegt u dat over de turbulente voorgeschiedenis van dat bedrijf, de samenstelling van zijn management, de sectorvooruitzichten, het geroddel van de concurrenten? Bovendien hoort u er analisten hun mening geven, maar als die opeens groeiopportuniteiten zien waar voorheen enkel verval voorspeld werd, hoort u ook dat.

Bovendien zijn de beursanalyses, zowel in de krant als op de website, vaak literaire pareltjes. Sta toe dat ik me aan deze lofzang bezondig, al was het maar omdat ikzelf niet tot het DMM-keur behoor. Niettemin, eigen lof stinkt. Dat zullen de collega’s me maandag terecht genadeloos doorsteken. Maar ik troost me dat het in de mooiste bewoordingen zal zijn.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud