Option struikelt opnieuw over zijn communicatie

Het zal je maar overkomen, een promotour starten voor een kapitaaloperatie en meteen een winstwaarschuwing moeten opbiechten.

Het overkwam vandaag dus Option. Het bedrijf, gespecialiseerd in datacommunicatie, verwacht dat de omzet in het vierde kwartaal amper 20 à 25 miljoen euro zal bedragen, het laagste kwartaalcijfer sinds het derde kwartaal van 2004. 'Een winstwaarschuwing', zeggen analisten.

Op het eerste zich is het vreemd dat Option nog maar vorige week op een besloten analistenmeeting zei dat de omzet in 2010 met 20 procent zou groeien. Kostenbesparingen en het omgooien van de strategie zouden het bedrijf weer op het rechte pad brengen.

Eigenlijk zou men kunnen zeggen dat de teleurstellende cijfers van vandaag enkel maar bevestigen dat een nieuwe strategie nodig is. Die nieuwe strategie zal gebaseerd zijn op een combinatie van hardware, software en diensten.

Toch blijft het vreemd dat de slechte cijfers vandaag werden bekendgemaakt. Waarom niet vorige week op die analistenvergadering (maar dan meteen in een communicatie naar de hele markt toe)?

Woordvoerder Jan Poté reageert: 'Toen hadden we nog niet hetzelfde zicht als nu. We hebben het deze week pas gezien. We hebben zo correct mogelijk gehandeld als we kunnen.'

'Je moet weten dat Option zoals andere IT-bedrijven veel van de omzet boekt naar het einde van een kwartaal en zeker naar het einde van het jaar. Op een week tijd kan de visibiliteit veel verschillen.'

Tja. Het blijft toch een heel ongelukkige timing. Zal de zichtbaarheid veel verbeteren met de nieuwe aanpak? Marktpartijen stelden zich ook na de positieve uitspraken van vorige week afwachtend op. Privé-investeerders stonden niet bepaald te dringen om in te gaan op de kapitaalverhoging.

De nieuwe communicatie-miskleun zal de afwachtende houding bepaald niet veranderen.

Roland Legrand

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud