Advertentie

Paniekvoetbal

Mr. Market heeft een nieuwe thuis! Voortaan vindt u zijn column elke zaterdag op Bear&Bull. Uw reacties zijn natuurlijk nog steeds even welkom.

Hebt u ooit gehoord van een Kansas City Shuffle? De term werd geïntroduceerd door de Amerikaanse jazzpianist Bennie Moten, in zijn gelijknamig nummer uit 1926. De shuffle waarvan sprake is een afleidingsmanoeuvre, waarbij je iedereen naar links laat kijken, om vervolgens langs rechts te passeren. Omega Pharma probeerde deze week zo’n manoeuvre uit zijn mouw te schudden.

Vorig weekend lekte het nieuws uit dat de wegen tussen het farmabedrijf en zijn operationeel directeur Georges De Vos met onmiddellijke ingang scheiden. Beleggers reageerden onthutst. De kapitein van de strategie die het schip in volle vaart verlaat, veel vertrouwen boezemt dat niet in. Sussende woorden van CEO Marc Coucke konden niet baten, het aandeel kelderde 8 procent.

Het was de aanleiding voor een ongetwijfeld koortsachtige vergadering bij Omega, waarbij beslist werd een Kansas City Shuffle op te zetten. Het plan: een conference call organiseren om het vertrek toe te lichten, daarin eigenlijk niets nieuws zeggen over het vertrek, maar wel gebruikmaken van het feit dat iedereen naar links kijkt om rechts een doorbraak te forceren. Plots werd, tussen de soep en de patatten, de winstverwachting bevestigd voor 2010. Iets wat Coucke luttele weken eerder nog pertinent en herhaaldelijk geweigerd had, omdat ‘Omega al transparant genoeg was’ door tussentijds omzetcijfers te publiceren.

De logica van die wijziging in discours valt te begrijpen. De markt smeekte al weken om meer duidelijkheid te krijgen over de rendabiliteit. Als we dat botje gooien, zal de rest wel koelen zonder blazen, zullen Coucke & co gedacht hebben. Het verhoopte herstel draaide echter op een sisser uit.

De reden daarvoor is duidelijk. Hoe graag beleggers, analisten en journalisten ook een indicatie over de rendabiliteit hadden gekregen bij de publicatie van de omzetcijfers, het uitblijven daarvan was ergens te verantwoorden. Coucke verdedigde zowel op de dag van de publicatie als in een interview de week erna de beslissing om het zuiver bij omzetcijfers te houden met hand en tand. Dat de oerondernemer alsnog plooide voor de markt, ruikt dus naar paniekvoetbal. En wie koopt er nu een ticket voor een ploeg die paniekvoetbal speelt?

Nu, Coucke heeft zich al uit benardere situaties weten te redden. Als blijkt dat Georges De Vos een vervangbaar radertje was in zijn machine en als Omega de beloftes nakomt qua rendabiliteit, zullen beleggers de vreemde communicatie van de voorbije week na verloop van tijd wel naast zich neerleggen. Maar wil Omega de grilligheid uit zijn koers bannen, dan kan het beter beginnen met een eenduidig communicatiebeleid. De gloednieuwe woordvoerder weet wat te doen.

Er was afgelopen week overigens wel meer vreemde communicatie te bespeuren op Euronext Brussel. IRIS was vergeten de voorlopige resultaten voorbeurs door te sturen, dus deed de specialist in dataherkenning dat maar even later plompverloren tijdens beurstijd. De woordvoerder van DEME - een dochter van de beursgenoteerde bedrijven Ackermans & van Haaren en CFE - deelde dan weer doodleuk mee hoeveel het orderboek van de baggeraar eind 2010 bedroeg. Een stuk meer dan verhoopt, zo bleek. Meteen valt de suspens bij de jaarcijfers van CFE (op 24 februari) en AvH (op 3 maart) een stuk weg. Bizar overigens, hoe die twee DEME-aandeelhouders er nooit in slagen op hetzelfde tijdstip met resultaten te komen.

Dat er eens iets fout gaat, dat kan gebeuren. Een notering op het koersenbord gaat nu eenmaal met een strak keurslijf gepaard. Te strak zelfs voor sommige bedrijven. Zo koos United Anodisers er deze week voor om vrijwillig naar tweede klasse te zakken, van Euronext Parijs naar Alternext. Daar moeten ze zich van minder voorschriften iets aantrekken. De Landenaars melden bijvoorbeeld dat ze nu pas tegen eind oktober de cijfers per 30 juni moeten melden, in plaats van tegen eind augustus. Nochtans: zo moeilijk kan het niet zijn voor een veredelde kmo om binnen twee maanden de cijfers van de luttele vestigingen te verzamelen. Laten we hopen dat het andere bedrijven niet op ideeën brengt. Want als je via de beurs een beroep doet op de spaarpot van het publiek, is het maar normaal dat je dat publiek zo goed en zo tijdig mogelijk informeert.

Ben Serrure

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud