Advertentie

'Penetration is king' bij Lotus

Met speculoos nummer 1 worden in zijn markten blijft de kernambitie van Lotus Bakeries.

De ambitie van Lotus Bakeries is eenvoudig. Het bedrijf wil nummer 1 worden met zijn speculoos. Hoe, dat legde Topman Jan Boone vrijdag tijdens de algemene vergadering uit.

Die strategische update is nieuw. In het jaarverslag van de groep is daar nog niets over terug te vinden. 'We hebben eind vorig jaar twee tot drie maanden gewerkt aan de uitwerking van onze strategie', aldus CEO Jan Boone. Hij riep daarbij de hulp in van adviesbureau Bain.

Het leverde de toch wel opmerkelijke slagzin 'Penetration is king' op. Boone nam dan ook uitgebreid de tijd om daar tekst en uitleg bij te geven. 'Ik wil zo transparant mogelijk zijn', aldus Boone. 'Onze aandeelhouders moeten goed begrijpen dat groei realiseren een traag proces is.'

De penetratie die daarbij aan bod komt, draait rond het bekend maken van het merk Lotus bij potentiële klanten, door zoveel mogelijk aanwezig te zijn in de horeca, de zogenaamde 'out of home'-markt.

Eenmaal klanten vertrouwd zijn met het merk, kan er dan ingezet worden op campagnes in supermarkten, om klanten te overhalen om de speculoos van Lotus ook eens in huis te halen. 'Er is een lineair verband tussen een grotere penetratie en een grotere frequentie van aankopen per jaar door die klanten', aldus Boone.

Zeker in landen als Nederland en Frankrijk is dat de sleutel tot die nummer 1-positie. 'In vele opkomende markten zijn wij pionier met onze speculoos, waardoor we daar bijna automatisch nummer 1 zijn', zegt Boone. 'Maar we zijn liever groot in de markten die we kiezen, dan overal een kleintje te zijn.'

Boone liet ook niet na om het succes van de eind 2012 overgenomen Dinosauruskoeken in de verf te zetten. 'Een marktaandeel van zowat 90 procent in dat segment van koekjes met chocolade, dat  bewijst de kracht van dat merk', zegt hij. Al valt op hoe concurrent LU, die vroeger de Dinosauruskoeken bakte, ook snel terrein won met zijn vergelijkbare Aztec-koekjes. Een prestatie die ook Boone niet ontging. 'LU is een fantastisch merk, maar vergeet niet dat wij bij de overname van Dinosaurus weer moesten strijden voor die ruimte in het winkelrek.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud