PREVIEW D'Ieteren: het VW-schandaal en een zachte winter

©Jonas Roosens

De Brusselse autodienstengroep publiceert donderdagmorgen ter gelegenheid van de algemene vergadering een trading update op het eerste kwartaal. Het is uitkijken naar de impact van het dieselschandaal bij Volkswagen en van de zachte winter op Belron.

Winstcijfers moeten we niet verwachten; D’Ieteren geeft in zijn kwartaalupdates alleen verkoop- en omzetcijfers en wat uitleg. En ook een jaarprognose.

Eind februari stelde de groep voor 2016 ‘een stabiel of lichtjes lager courant geconsolideerd resultaat voor belastingen’ in het vooruitzicht in vergelijking met 2015. Toen werd 212,1 miljoen euro behaald. Analist Wim Hoste van KBC Securities denkt dat D’Ieteren deze prognose zal handhaven.

Voor de verwachting van een stabiele tot licht lagere winst gaf D’Ieteren een dubbele verklaring. Als invoerder van de VW-merken is D’Ieteren Auto is een onrechtstreeks slachtoffer van het gesjoemel met dieselwagens door de Duitsers. Dit jaar zal D’Ieteren nog de naweeën van het dieselschandaal voelen en ook aankijken tegen hogere marketingkosten om de verkoop – die onder een besmeurd imago lijdt - aan te zwengelen.

Tweede reden: de specialist in autobeglazing Belron zal dit jaar de organische verkoop matig zien groeien, maar het courant bedrijfsresultaat zal dalen door kosten voor het incentiveprogramma voor het management. Die kosten zullen dit jaar 13 miljoen euro bedragen tegen 4,9 miljoen in 2015.

Wat D’Ieteren Auto betreft, verwacht Hoste dat de autoverkoop met 4 procent is gedaald in het eerste kwartaal en de omzet met 3,4 procent. Bij een vergelijking met de Febiac-cijfers moeten we wat oppassen, zegt de analist. Het aantal nieuwe inschrijvingen van wagens van de VW-merken bleef stabiel, maar D’Ieteren had er eerder op gewezen dat de tweevoudige tijdelijke stopzetting van de verkoop van bepaalde modellen in het vierde kwartaal een impact zou hebben op het eerste kwartaal. Gewoon omdat er voor die wagens meer tijd lag tussen de bestelling en de levering.

Uit de Febiac-cijfers blijkt dat D’Ieteren in het eerste kwartaal wat marktaandeel verloor op een lichtjes stijgende Belgische automarkt (+2,3%). Het marktaandeel van de vijf voornaamste merken (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche) daalde van 20,11 tot 19,63 procent. Voor het hele jaar rekent de groep echter op een stabiel marktaandeel (22,34% in 2015), dankzij het autosalon en een sterke productenlijn.

Voor Belron rekent Hoste op een 0,8 procent hogere omzet in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015. Zowel in Europa als in de VS was de winter (relatief) zacht, wat zich vertaalt in minder reparaties en vervangingen van autoruiten. In de VS waren er bijvoorbeeld 40 procent minder vriesdagen. Daar staat tegenover dat Belron in de VS wel agressief campagne blijft voeren om zijn marktaandeel uit te breiden. Amerikanen reden ook meer en zowel in de VS als in Europa is de autoverkoop gegroeid, waarmee het klantenpotentieel is toegenomen.

Blijft de vraag hoe het met de investering in een derde pijler zit. De KBC-analist denkt dat het management - op zijn minst psychologisch - dichter dan ooit bij een deal staat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud