PREVIEW De greatest hits van AB InBev

AB InBev-topman Carlos Brito houdt vast aan zijn beproefde recept, dat voorlopig probleemloos stand houdt. ©REUTERS

Analisten verwachten unaniem een nieuw bisrondje van de 'greatest hits' van AB InBev-topman Carlos Brito. Dat betekent: nauwelijks volumegroei maar alweer een verbetering van de winstgevendheid. De cijfers moeten het wel stellen zonder de WK-bonus van vorig jaar.

's Werelds grootste brouwer AB InBev  presenteert donderdag voorbeurs zijn tweedekwartaalresultaten. Analisten verwachten een quasi stabiel volume van 119,5 miljoen hectoliter. De andere cijfers zouden licht terugvallen in vergelijking met een jaar eerder, toen de WK-gekte de resultaten een zetje gaven.

De omzet zou zo' 2 procent dalen tot 11,6 miljard dollar en de genormaliseerde bedrijfskasstroom (rebitda) een kleine 4 procent tot 4,6 miljard dollar. De groepswinst wordt geschat op 2,04 miljard dollar, wat meteen een sterkstee daling zou zijn in de cijfers vergeleken met de 2,6 miljard dollar die vorig jaar de boeken in ging. Maar dat laatste cijfer is ook het meest volatiele: een kleine schommeling in pakweg de gemiddelde belastingvoet kan al een grote impact hebben.

AB InBev blijft een troetelkindje voor analisten en beleggers. We zeggen het even met de woorden van Bank Degroof-analist Hans D'Haese. 'We verwachten dat AB InBev, dankzij de introductie van nieuwe smaken (ook bekend als 'near-beer'), innovatieve verpakkingen en superieure marketing, beter zal kunnen blijven doen dan zijn concurrenten in zijn kernmarkten.'

Die kernmarkten zijn de VS (waar er gunstige signalen zijn over de marktvolumes), Mexico (waar de besparingsmachine van Brito bij Corona-brouwer Grupo Modelo nog op volle toeren draait), het noorden van Latijns-Amerika (waar AB InBev zijn dominante marktpositie kan gebruiken om de prijzen te verhogen) en China (waar AB InBev volop inzet op het topsegment van de markt). Europa, met zijn ingedommelde en oververzadigde biermarkt geldt tegenwoordig zelfs niet meer als een kernmarkt voor AB InBev, dat nochtans met Leuven zijn hoofdzetel nog steeds op het oude continent heeft staan.

Al die zaken zijn eigenlijk weinig nieuws onder de zon. De recente geschiedenis van de brouwer leert dan ook dat de grote sprongen voorwaarts er altijd komen dankzij grote overnames. De speculatie over een bod op grote concurrent SABMiller is nooit ver weg, al is het op dat vlak de afgelopen maanden weer helemaal stil geworden. Toch zijn er analisten die nog steeds rekening houden met een bod voor het einde van het jaar.

Een andere kwestie die aandeelhouders kan bezig houden, is het dividend en een aandeleninkoop. De analisten van Morgan Stanley verwachten niet dat AB InBev zal uitpakken met een forse verhoging van het interimdividend. Het begin dit jaar gelanceerde inkoopprogramma van 1 miljard dollar is intussen al afgelopen. Dat zou hernieuwd kunnen worden, maar dan waarschijnlijk niet voor een hoger bedrag dan het vorige.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud