PREVIEW Delhaize koerst rustig de armen van Ahold in

©BELGA

Supermarktgroep Delhaize publiceert donderdag voorbeurs zijn resultaten over het tweede kwartaal. Analisten verwachten een 'steady as she goes'-rapport. Aanhoudende verbetering in de VS, een verdere klim uit het dal in België en een robuuste immuniteit voor de Griekse perikelen.

Sinds Delhaize  en Albert Heijn-moeder Ahold  eind juni officieel hun huwelijk aankondigden, is het weer stil geworden rond die operatie. Wie hoopt een update te krijgen over die verbintenis, komt meer dan waarschijnlijk bedrogen uit.

De samensmelting van de twee bedrijven wordt nog een stevige klus, die vermoedelijk pas in de eerste helft van 2016 klaar zal zijn. Het is dan ook veel te vroeg om al veel nieuwe informatie vrij te geven.

Wat de resultaten van Delhaize zelf betreft, worden er evenmin weinig verrassingen verwacht, en de individuele analistenprognoses liggen erg dicht bij elkaar. Algemeen wordt gerekend op een omzet van 6,04 miljard euro, wat met dank aan de sterke dollar een flinke sprong vooruit is in vergelijking met vorig jaar. Aan constante wisselkoersen zou de omzetgroei om en bij de 1 procent moeten bedragen. Voor de bedrijfswinst wordt gemikt op een cijfer van 200 miljoen euro, zo'n 13 procent meer dan vorig jaar.

Een kassa van een Food Lion, de voornaamste Amerikaanse winkelketen van Delhaize. ©Delhaize

Op operationeel vlak, en dan hebben we het over de vergelijkbare omzetgroei, is het in de VS uitkijken of Delhaize met zijn keten Food Lion (foto links) stand kan houden tegen de toenemende concurrentie van Kroger en Wal-Mart, dat zich steeds nadrukkelijker op het terrein van de 'kleinere', meer lokale supermarkten begeeft. Het analistenheir verwacht alvast van wel, en schuift een vergelijkbare omzetgroei van 4 procent naar voren.

In België moet Delhaize in de eerste plaats aantonen dat het ergste leed is geleden na een turbulent 2014. De sociale onrust die de herstructurering veroorzaakte, leidde tot aanzienlijk klantenverlies. Nadat de directie begin dit jaar een akkoord bereikte over die herstructurering, werd een duur charme-offensief gelanceerd om die klanten terug te winnen. Dat zou nu de eerste vruchten moeten beginnen afwerpen, met een margeverbetering tot zowat 2 procent.

In zuidoost-Europa zijn de ogen vooral gericht op Griekenland. Toen de grexit-koorts piekte, kreeg Delhaize meermaals de vraag hoe het bedrijf met zijn winkelketen Alfa-Beta met zo'n scenario zou omgaan. Voorlopig is het van de baan, en tot dusver kon de crisis in het land Alfa-Beta niet uit koers slaan. De keten blijft zijn omzet opkrikken met nieuwe winkelopeningen, en weet zijn marges vooralsnog goed te beschermen. Bovendien mag het belang van Griekenland binnen de groep niet overschat worden. Alfa-Beta draagt amper 7 procent bij tot de groepsomzet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud