PREVIEW Goed kwartaal voor Euronav

De voorplecht van de Alice, de nieuwste VLCC van Euronav ©Wim Kempenaers

Hamvraag is echter welke outlook de tankerrederij schetst, gelet op de fors gedaalde vrachttarieven.

De Belgische tankerrederij maakt donderdagmorgen de resultaten over het tweede kwartaal bekend en die zullen meevallen, denken analisten. Het maritiem vervoer van aardolie is in principe een seizoensgebonden activiteit met goede vrachttarieven - en dus goede resultaten - in het eerste en vierde kwartaal en lagere vrachttarieven in het tweede en derde kwartaal. Dan is het immers lente en zomer in het noordelijk halfrond, zodat er minder vraag is naar olieproducten.

Dit jaar bleven de vrachttarieven op een heel behoorlijk peil in het tweede kwartaal, al zakten ze wel geleidelijk van april naar juni toe. Volgens analist Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities haalde een VLCC (supertanker van 260.000-320.000 ton) begin april nog meer dan 70.000 dollar per dag op de spotmarkt en eind juni nog iets boven 25.000 dollar. De spottarieven voor Suezmax tankers (150.000-165.000 ton) bewogen binnen een kleinere bandbreedte, tussen 35.000 en 25.000 dollar per dag.

De KBCS-analist becijferde dat Euronav met zijn VLCC's gemiddeld 47.500 dollar per dag heeft verdiend en met zijn Suezmax schepen gemiddeld 32.500 dollar. Beide bedragen liggen ruim boven het break even-punt, dat bij Euronav op 27.300 dollar ligt voor een VLCC en op 24.000 dollar voor een Suezmax. Dat impliceert dat het tweede kwartaal winstgevend was.

De gemiddelde verwachting van analisten, zoals becijferd door Bloomberg, bedraagt 120 miljoen dollar voor de ebitda, 66,9 miljoen voor de bedrijfswinst en 63,6 miljoen voor de nettowinst. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2016 boekte Euronav 113,5 miljoen dollar nettowinst en in het vierde kwartaal van 2015 104,7 miljoen.

Op basis van zijn eigen raming van de nettowinst (68,7 miljoen dollar) komt Vanderhaeghen op een halfjaarwinst van 182,2 miljoen uit. Aangezien Euronav zich heeft ge├źngageerd om 80 procent van zijn nettowinst uit te keren, zou dat volgens de analist een interimdividend van 0,85 dollar per aandeel kunnen opleveren. Dat dividend zal echter pas eind augustus, bij de bekendmaking van de definitieve halfjaarcijfers, worden aangekondigd.

Het is voorts uitkijken wat Euronav over het derde kwartaal te melden heeft. Sinds begin deze maand zijn de vrachttarieven voor VLCC's en Suezmax tankers verder gedaald tot niveaus die niet langer rendabel zijn. Het derde kwartaal zal dus vermoedelijk merkelijk zwakker worden dan het tweede. KBC Securities denkt niettemin dat 2016 een goed jaar wordt voor Euronav, zij het met meer volatiliteit en een normaler seizoenspatroon dan het uitzonderlijke jaar 2015.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud