PREVIEW: Recticel boekte 30 miljoen verlies in 2013

Analisten verwachten dat Recticel vorig jaar 1,26 miljard euro (-4,5%) omzet en 70 miljoen euro (-23%) rebitda boekte. De rebitda daalde naar verwachting in alle divisies van het bedrijf.

Recticel boekt meer dan 90 procent van zijn omzet in Europa. Dat is voldoende om te beseffen dat 2013 geen goed jaar was. Recticel had af te rekenen met een laag consumentenvertrouwen, een zwakke bouwmarkt en een automobielmarkt die maar niet op gang komt. Dat betekent dat de verkoop van matrassen, lattenbodems en isolatiematerialen niet opppikte. Maar vooral de automobielafdeling, die kunststoffen dashboards en autozetels produceert, had het moeilijk. Analisten mikken er zelfs op een rebitda-daling van meer dan 30 procent. 

Analisten merken echter op dat de resultaten kwartaal na kwartaal verbetering vertonen en dat het management in het derde kwartaal de eerste tekenen van herstel merkten. 

Het nettoresultaat kwam zonder enige twijfel onder nul uit (consensus: -29,7 miljoen euro), te wijten aan herstructureringskosten en een eenmalige last van 27 miljoen euro voor de kartelboete die het bedrijf eerder dit jaar aangesmeerd kreeg. De uitspraak in het kartelonderzoek zette wel een koershausse in gang aangezien investeerders in het ergste geval rekening hielden met een boete van meer dan 100 miljoen euro. Het aandeel steeg sinds die aankondiging al met 11 procent.

Nu de onzekerheid over het kartelonderzoek van de baan is, zou de transformatie van Recticel wel eens in een stroomversnelling kunnen komen. De verkoop van de automobieldivisie, die bij het management niet langer te boek staat als een kerndivisie, zou opnieuw ter sprake kunnen komen. De verkoop van die divisie werd in 2006 nog afgeblazen omdat Nordwind zich in extremis terugtrok als koper. 

En dan is er nog de isolatiedivisie die drie jaren geleden al de aandacht trok van het Britse Kingspan. Die zou toen 240 miljoen euro geboden hebben wat als onvoldoende werd bestempeld door de Raad van Bestuur. De aankondiging van een resem automobielcontracten - die over de periode 2014-2024 zowat 364 miljoen euro omzet zullen opleveren - verhoogt alvast de attractiviteit van de divisie. 

Een guidance voor 2014 zal het management zo vroeg op het jaar nog niet geven. Filip De Pauw van ING rekent op een rebitda-groei van 12 procent tot 78,5 miljoen euro. 'Het bedrijf zal de vruchten plukken van de doorgevoerde herstructureringen', klinkt het. Bovendien lagen de resultaten vooral in het eerste halfjaar van 2013 uitzonderlijk laag.

Beleggers zullen ook de nodige aandacht besteden aan de schuldpositie van Recticel. Dat is al jaren een zwakte van het bedrijf. 'En het blijft een issue', aldus De Pauw. Toch blijven analisten ervan overtuigd dat Recticel een aantrekkelijk dividendrendement van 4 à 5 procent kan blijven bieden.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud