Quid na 14 jaar latrelatie?

Carlos Ghosn in september op het autosalon van Frankfurt - Foto Bloomberg ©Bloomberg

De alliantie Renault-Nissan heeft in haar huidige vorm haar limieten bereikt, vooral daar Nissan dubbel zo groot is geworden als zijn Franse partner. Renault zou daarom zijn belang in Nissan kunnen afbouwen, oppert de Franse zakenkrant Les Echos in een analyse.

Veertien jaar al zijn Renault en Nissan partners. De twee zijn aan elkaar gelinkt door een kruisparticipatie en werken op heel wat vlakken samen. Maar de sterkste – en tegelijk meest fragiele – band is Carlos Ghosn. De Frans-Libanese Braziliaan is zowel topman van Renault – waar zijn mandaat deze lente wellicht zal hernieuwd worden – als van Nissan. En ook nog van de Russische autobouwer AvtoVAZ, die door de alliantie wordt gecontroleerd. Ghosn leidt daarmee een industrieel imperium dat 8,1 miljoen voertuigen per jaar produceert, 300.000 werknemers telt en in 2012 een jaaromzet van 131 miljard euro realiseerde.

Ondanks de intense samenwerking – gezamenlijke aankoop, uitwisseling van motoren en versnellingsbakken, hier en daar het delen van fabrieken – houden Renault en Nissan kernactiviteiten als R&D, commercieel beleid, human resources of engineering strikt gescheiden. Dat leidt soms tot vreemde toestanden.

Zowel Nissan als Renault geloven rotsvast in de elektrische wagen, maar de Leaf van Nissan en de ZOE van Renault zijn technologisch (batterij, motor, oplaadsysteem) totaal verschillend. Wat de synergiemogelijkheden in een strategisch domein meteen sterk beperkt. Een ander bewijs dat de twee constructeurs niet naar elkaar toe groeien, is dat de Franse managers die Ghosn in het begin van het vorige decennium bij Nissan had geplaatst, verdwenen zijn.

Ook het bestuur roept vragen op: Renault bezit wel 43,4 procent van het kapitaal van Nissan, maar heeft slechts 1 zitje in de raad van bestuur. Nissan, dat 15 procent van Renault controleert, is helemaal afwezig in de raad van bestuur van de Franse autobouwer.

In de voorbije 14 jaar is het onevenwicht tussen Renault en Nissan ook toegenomen. In 2002 verkocht Renault wereldwijd 2,4 miljoen wagens en Nissan 2,73 miljoen. Tien jaar later, in 2012, is het productievolume van Nissan dubbel zo groot als dat van Renault (4,95 miljoen tegen 2,5). Sommigen opperen daarom dat Ghosn Nissan voortrekt. Tussen haakjes: hij verdient met zijn ‘Japanse’ job vier keer meer dan met zijn ‘Franse’.

Les Echos vraagt zich af welke koers Ghosn zal volgen tijdens zijn nieuwe mandaat. Hij kan verdere synergieën nastreven, maar het samenvoegen van R&D- of engineering-ploegen is een ander paar mouwen. Mogelijk wordt ook de governance van de alliantie herzien en komt er één directie voor bevoegdheden als aankoop, productie, R&D, engineering. De kapitaalstructuur zou ten slotte ook wijzigingen kunnen ondergaan. Renault zou zijn participatie in Nissan kunnen afbouwen en de Japanse partner zou zijn belang in Renault kunnen optrekken. Een volledige fusie van de twee lijkt echter uitgesloten.

De mogelijke vermindering van Renaults belang in Nissan kan alvast op gejuich rekenen in analistenkringen. Fraser Hill van BofA ML denkt dat zo’n manoeuvre ‘bullish’ zou zijn voor het aandeel Renault, omdat de markt de waarde van het belang in Nissan zwaar onderwaardeert. En mocht Nissan een groter belang verwerven in Renault, zou dat bewijzen dat de operationele kracht van de alliantie niet is verzwakt. Hill heeft voor Renault een koopadvies en een koersdoel van 72 euro.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud