Advertentie

Recticel en de 'bekende duivel'-opluchting

Olivier Chapelle, de CEO van Recticel (foto: Emy Elleboog) ©Emy Elleboog

Een boete van 26 miljoen en een beurskoers die stevig opzwiept. En toch is het logisch: Recticel-CEO Chapelle weet nu eindelijk waar hij aan toe is kan nu focussen op het stroomlijnen van het industrieel conglomeraat.

'Better the devil you know' is een mooi Engels spreekwoord dat min of meer betekent dat een bekende kwelduivel beter is dan eender welke onbekende kwelduivel. Met de bekende plaaggeest weet je tenminste om te gaan.

Jarenlang wist de beurswereld geen raad met de Europese boete die als een donderwolk boven het chemiebedrijf cirkelde. Niet alleen omdat de juridische beslommeringen handenvol managementtijd en intussen 6 miljoen juridische kosten eisten, maar vooral omdat in het ergste scenario de boete had kunnen oplopen tot 128 miljoen euro. En dat is meer dan een derde van de ondernemingswaarde, namelijk de 180 miljoen beurswaarde gisteren plus de kleine 160 miljoen nettoschulden per 30 juni. Vergeet niet dat beleggers een cynisch volkje zijn dat bij onzekerheid vaak uitgaat van het ergste scenario.

Bijgevolg is het nieuws dat de Europese boete 'maar' 27 miljoen - minder dan een tiende van de ondernemingswaarde - beloopt, onversneden goed nieuws. Niet alleen valt de boete relatief mee, maar vooral kan het management eindelijk een streep trekken onder het jarenlang aanslepende dossier.

En dus kan CEO Olivier Chapelle nu fulltime focussen op het stroomlijnen van het conglomeraat dat Recticel nog altijd is. En dat is nodig, aangezien Recticel liefst 94 procent van zijn verkopen in het land van de chronische crisis - Europa dus - haalt. En je dus niet moet rekenen een plots duurzaam herstel om onrendabele afdelingen in de vaart der volkeren mee te nemen.

Zelfs na de koersklim vandaag noteert Recticel bij 6,9 euro tegen een korting van een kleine 10 procent op het eigen vermogen van 7,5 euro per aandeel. En dus gaan beleggers er van uit dat het management aandeelhouderswaarde vernietigt door op de huidige manier voort te doen. 

Isolatie

Je kunt de sceptische beleggers bepaald geen ongelijk geven. Over boekjaar 2012 haalde eigenlijk alleen de isolatietak een bevredigend rendement, met een recurrente bedrijfswinstmarge van bijna 15 procent. Dat is het vijfvoud van de drie andere bedrijfstakken (soepelschuim, matrassen en auto-interieur) die met 3 procent REBIT-marge nauwelijks de krenten in de pap verdienen.

REBIT-marges eerste helft 2013

  • Isolatie 9,0%
  • Soepelschuim 3,0%
  • Slaapcomfort 1,2%
  • Automobiel 0,9%

Vooral de tak auto-interieur is temidden de bikkelharde concurrentie in een krimpende Europese automarkt zorgenkind nummer 1: over de eerste jaarhelft leverde die afdeling met bijna een vijfde van de omzet één twintigste van de bedrijfswinst. De winstmarge was een tiende van de isolatietak, die met 16 procent van de omzet bijna de helft van de bedrijfswinst aanleverde.

ING-analist Filip De Pauw raamt de bedrijfswaarde van de autotak slechts op 64 miljoen euro, tegenover 275 miljoen voor het kroonjuweel dat de isolatietak is (klik op de tabel hierboven, de som van de delen dateert van net voor de beslissing over de kartelboete).

Het laat zich raden dat mocht er een koper opduiken voor de autotak, Recticel maar al te graag zou verkopen. De afdeling was zeven jaar geleden bijna de deur uit, maar de Beierse private-equityspeler Nordwind kreeg door de toen net opstekende kredietcrisis in extremis de financiering niet rond.

Mocht de groep minder rendabele takken kunnen verkopen kan ze ook doortastender werk maken van de 158 miljoen schulden, die nu nog altijd ruim 70 procent van het eigen vermogen belopen. De schuldgraad is wel bijna gehalveerd tegenover de ruim 130 procent eind 2006.

ING sluit ook niet uit dat er een koper komt voor de hele groep. In 2010 verwierp Recticel al eens een bod van 240 miljoen voor de isolatietak van het Ierse Kingspan. De Ieren zullen zeker nog eens het dossier Recticel bekijken, mochten ze zich niks moeten aantrekken van de chronisch onrendabele autotak. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud