Roemenië, de niet-kern-kernmarkt van Delhaize

Een Mega Image-winkel van Delhaize in de Roemeense hoofdstad Boekarest. ©RV

Delhaize-topman Frans Muller zet in op 5 kern'markten'. Food Lion en Hannaford in de VS, Delhaize België, Alfa-Beta in Griekenland en Servië. Roemenië hoort daar niet bij, maar Muller wil er wel nog verder groeien in de hoofdstad Boekarest. En hij lijkt daar 25,2 miljoen euro voor uit te trekken.

Dat is in ieder geval de conclusie die we kunnen trekken uit het nieuws dat ons bereikt vanuit Roemenië. Daar bevestigde Mihai Spulber, financieel directeur van Delhaizedochter Mega Image, dat die dochter zijn 'aandelenkapitaal' met 25,2 miljoen euro optrekt om zijn expansieplannen te financieren.

Eerlijk is eerlijk: Muller heeft nooit gezegd dat hij Mega Image helemaal links zou laten liggen. In een interview met De Tijd bevestigde hij de ambitie om nog een 100-tal winkels te gaan openen in en rond de hoofdstad Boekarest. Het heeft ook enkel daar zin, want de rest van Roemenië is nog niet klaar voor de komst van een echte supermarktgroep.

Muller kadert die verdere groei in zijn redenering dat hij de winstgevendheid kan opkrikken door middel van schaalvergroting. Hoe groter het marktaandeel, hoe groter de winst. En wie weet komt er ooit een soort van economisch wonder in Roemenië, en dan staat Delhaize in polepositie om vanuit zijn sterke basis in Boekarest het land te veroveren.

Toch voelt het weer als een vis-noch-vlees houding, die Delhaize al geruime tijd typeert. Ofwel noem je een land een kernmarkt, en dan ga je ervoor. Ofwel doe je dat niet, en dan moet je je conclusies trekken. Dit voelt aan als pappen en nat houden, en dat staat niet bij een groep die onder meer in België voor grote uitdagingen staat.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud