Advertentie

Statistici toveren half miljoen Amerikanen weg

De volle 42 pagina's van het Amerikaanse banenrapport doorploegen, het is nooit een makkelijke job. Maar dit keer lijken zelfs de 'nebbish policy wonks, meathead traders, working stiffs en well-coiffed elected officials' zich gewonnen te moeten geven, erkent ook de uitstekende liveblog over het banenrapport van The Wall Street Journal.

Duidelijk is dat niemand euforisch is over de forse daling van de werkloosheidsgraad, van 9,4 naar 9 procent. Ten eerste omdat dat cijfer niet spoort met de zwakke jobcreatie, die de statistici van het BLS uit een andere datareeks distilleren.

Wat is er aan de hand? Zonder hier te claimen het jobrapport te kunnen doorgronden, wijzen we even op pagina 6 van het rapport. In drie als een schoenzool lezende alinea's erkennen de statistici dat ze simpelweg een half miljoen Amerikanen - 504.000 om precies te zijn - uit de beroepsbevolking weggetoverd hebben.

Hoe deden ze dat? Vanaf januari 2011 voerden ze nieuwe bevolkingsramingen in bij hun maandelijkse steekproef bij Amerikaanse gezinnen. Terwijl voor de steekproef uit december 2010 gewoon de oude ramingen bleven gelden.

En ook al stipt het BLS aan dat de aanpassingen een 'verwaarloosbare impact hadden op de werkloosheidsgraden', toch waarschuwen de statistici dat 'deze jaarlijkse aanpassingen de vergelijkbaarheid over de tijd heen beïnvloeden'. Om maar te zeggen: we worden best niet té euforisch over de forse daling van de werkloosheidsgraad.

Te meer dat er voor zwartkijkers voldoende materiaal zit in de 42 pagina's: de gemiddelde werkloze zit nu 36,9 weken zonder job, tegenover 34,2 weken in december. Dat is een absoluut record. Ter vergelijking: bij de grote industriële recessie van de vroege jaren 80 piekte de gemiddelde duur van de werkloosheid 'slechts' op 23 weken. Nog maar eens een teken dat de VS stilaan kampen met een probleem dat ze lang afdeden als iets typisch Europees: structurele werkloosheid.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud