Advertentie

Succes online nekt pakjesreus UPS

Foto Bloomberg ©Bloomberg

Analisten vielen van hun stoel toen UPS bij de opening van Wall Street vrijdag een winstwaarschuwing losliet op de markten. Hoezo? De eindejaarsverkopen waren toch een succes? Inderdaad, net daardoor zag de pakjesreus zijn kosten uit de pan swingen.

'Ha ha, een winstwaarschuwing uitsturen en dan de sterk gestegen vraag de schuld geven, dat hadden we nog niet gehoord UPS', schreef Steve Goldstein van MarketWatch van de Wall Street Journal vrolijk. Maar de uitleg van het bruine fabriekje klinkt bij nader inzien helemaal niet zo onwaarschijnlijk als eerst gedacht, gaf hij zelf onmiddellijk toe. Ook andere bedrijven hadden er last van.

Wat was er gebeurd? UPS werd blijkbaar koud gepakt, niet alleen door het ruige winterweer, maar vooral door de tsunami van online-bestellingen, die zo goed als onmiddellijk moesten geleverd worden, logisch tijdens de kerstperiode. Het gevolg was dat het koerierbedrijf liefst 30.000 extra tijdelijke werkkrachten in dienst moest nemen om de klus te klaren. Kosten die niet gebudgetteerd waren.

Op 23 december leverde UPS liefst 31 miljoen pakjes af, nooit eerder waren er dat zoveel op één dag. Dat volume overtrof dat van 23 december 2012 met liefst 13 procent en UPS had in zijn planning met een toename van 'maar' 7,5 procent rekening gehouden. Zelfs gehaaide logistiekers als die van United Parcel Service durven zich dan al eens verslikken. Wat volgde, was een kostenbloedbad:

 

On Dec 23, UPS peak delivery day volume +13%, 7.5% above plan. Xmas came online & came very late. Hence the promotional bloodbath $AMZN— Rahul Sharma (@Retail_Guru) January 17, 2014

 

UPS was niet de enige speler actief in de retailsector die de voorbije dagen schoorvoetend moest toegeven dat het de situatie compleet verkeerd had ingeschat. Consumenten kochten er inderdaad stevig op los, maar ze deden dat vooral op het internet. Online-verkopen in de VS groeiden vorig jaar met 10 procent, de verkoop in de winkels met 0,5 procent. 

Voor het laatste kwartaal gaat UPS nu uit van een winst van 1,25 dollar per aandeel, de markt had op 1,43 dollar gerekend. Op iets langere termijn is er echter niks aan de hand met UPS, vandaar ook dat ze hun winstprognose voor het pas gestarte boekjaar onveranderd hebben gelaten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud