Advertentie

TechBull: Bewijst Facebook dat de nieuwe internetbubbel een feit is?

Naar aanleiding van de jongste intrede in Facebook, door Goldman Sachs en Alisher Usmanov, zou Facebook worden gewaardeerd op 50 miljard dollar. De poll over de waardering loopt op het moment dat ik dit schrijf nog niet lang, maar een duidelijke meerderheid vindt het te duur, meer nog, denkt dat het om een bubble gaat.

En toch gaat het hier over een bedrijf dat Google naar de kroon steekt. In de VS trekt de Facebook-site meer bezoekers dan die van Google. Online sociale netwerken en online diensten gebaseerd op lokatie zijn de volgende grote stap in de digitale revolutie, en één van de kenmerken van netwerken is dat de activiteit de zeer sterke neiging heeft zich toe te spitsen op een heel beperkt aantal van die netwerken - zoals Facebook of Twitter dus.

Dat er minstens een gevaar is op een nieuwe internetzeepbel is evenwel ook de teneur van het overzichtsartikel dat we eerder deze maand publiceerden: Bang wachten op nieuwe internetzeepbel.

Fred Wilson is een New Yorkse durfkapitalist (Union Square Ventures) met een heel lezenswaardige blog, A VC. In ons overzichtartikel wordt hij geciteerd: hij heeft fases zoals die waar we nu inzitten nooit goed zien aflopen, er zal een kater volgen na het feest.

Voor alle duidelijkheid: Wilson en heel wat van zijn collega's verwijzen naar de hoge waarderingen op startende bedrijfjes, met team van twee of drie mensen. Die surfen vaak mee op de golf van de sociale netwerken en de mobiele toepassingen, in het zog van de grote marktleiders Facebook en Twitter.

De durfkapitalisten zien met lede ogen 'angel investors' gekke bedragen betalen om mee te doen aan de nieuwste rages. Op die manier wordt het ook voor de gevestigde, 'professionele' investeerders hachelijker om interessante investeringen te doen in kleine startende projecten.

Maar de grote namen beginnen ondertussen ook al erg hoge waarderingen mee te krijgen, en van Goldman Sachs kan men bezwaarlijk zeggen dat het ijdele hobbyistische angel investors zijn.

Wat zijn nu de argumenten die wijzen op een verschil met de bubbel van 1999? We zetten er een paar op een rijtje:

  • Het gaat hier bijna altijd over niet-beursgenoteerde bedrijven. Ook al is er een bubbel, een besmetting van de bredere beurs is op dit moment niet waarschijnlijk.
  • De eigenaars van succesvolle starters cashen niet door naar de beurs te gaan, maar door overgenomen te worden door een Google bijvoorbeeld.
  • Zelfs voor de waarderingen van de startende bedrijven geldt dat voor elk te hoog gewaardeerd bedrijf er tientallen andere zijn die op een heel gewone manier aan geld moeten zien te komen, zegt 'super angel investor' Ron Conway in The Economist.
  • Nog in The Economist zegt Nick Beim van de durfkapitalist Matrix Partners dat een onderscheid moet worden gemaakt: 'social commerce' heeft een beter inkomstenmodel dan de sociale netwerken. Zynga bv (online spelletjes) of Groupon (lokale deals met kortingen) zien hun inkomsten sneller stijgen dan gelijk welke startup uit de geschiedenis, zo legt hij uit.
  • Het is in deze tijd veel goedkoper een bedrijf in de sectoren sociale netwerken of social commerce op te zetten dan in 1999. Dat betekent dat de kost van een eventuele mislukking ook lager is en er met hetzelfde geld veel meer kan worden geëxperimenteerd (en dus de kans op het grote lot ook toeneemt).

Dat laatste is misschien ook een verklaring voor de prangende vraag wat Facebook nu wil doen met het opgehaalde geld: mogelijk een oorlogskas opbouwen voor een overname van een bedrijf zoals Groupon. Een gigantisch wereldwijd sociaal netwerk, dat groeit als kool, koppelen aan 'social commerce', daar lijkt het toch om te draaien?

Quora is een startbedrijfje (van enkele ex-Facebookwerknemers) dat vragen beantwoordt, het wordt nu al op 86 miljoen dollar gewaardeerd. Het moet gezegd dat de kwaliteit van vragen en antwoorden er doorgaans hoog is (nogal wat ondernemers uit Silicon Valley nemen er rechtstreeks deel aan de discussie). Op de vraag over Facebook en Goldman Sachs (wat zullen ze met het geld doen) verwijst een van de respondenten naar overnames van bedrijven zoals Groupon, maar een andere merkt op dat topman Zuckerberg nu al maanden zegt dat ze gericht zijn op kleine overnames, niet voor de producten, maar voor de teams.

Wat denkt u? Is Silicon Valley in een bubbelfase beland? Wat gaat Facebook doen met het geld?

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud