Advertentie

TechBull: Google Search krijgt steeds meer kritiek

Ooit werden lijstjes gemaakt van de beste, interessantste, merkwaardigste sites. Manueel. Maar de explosieve groei van het web maakte dat steeds meer tot een wanhopige bezigheid. Uiteindelijk was er Google, dat met gesofisticeerde algoritmes het web afschuimt en in functie van uw zoekopdrachten relevante lijsten uitspuwt. Daar is uiteraard ook de reclame en het zakenmodel van het bedrijf op gebaseerd. Alleen, ik hoor steeds meer kritiek op de deugdelijkheid van die zoekmachine.

Het is voor sites en blogs van groot belang goed te scoren in die zoeklijsten. Er is een hele industrie van Search Engine Optimization (SEO) die eigenaars van sites helpt om zo goed mogelijk te scoren. Inmiddels is het ook vrij grondig geweten hoe die Google-machine juist werkt, en hoe er best kan worden op ingespeeld.

SEO is allemaal goed en wel, als het er om gaat interessante inhoud goed te presenteren of toch al geen domme fouten te maken waardoor goede inhoud toch minder aandacht zou krijgen van de Google robotten die het web afschuimen. Maar inmiddels wordt de kennis en kunde van SEO ook misbruikt.

Een toenemende groep critici klagen dat de zoekresultaten in sterk toenemende mate worden verbuild met spam. U wil écht nieuws over fotografie of camera's, maar wordt geconfronteerd met plat-commerciële sites of sites die met een zo mager mogelijke inhoud zoveel mogelijk trafiek willen trekken.

Bloomberg columnist en blogger Paul Kedrosky op Infectious Greed stelt vast dat er nieuwe zoekdiensten worden gelanceerd zoals Blekko, of dat meer wordt gewerkt op basis van de inspanningen van grote groepen zoekers - bijvoorbeeld op basis van het aantal keer dat een bepaalde link werd getweet. Nichespelers beloven "onvervuilde" zoekresultaten en zelfs het manueel "curateren" van webinhoud wint terug aan populariteit.

Kedrosky was één van de eersten om de kat de bel aan te binden nadat hij overweldigd was door spam bij het zoeken naar informatie over vaatwassers. Hij is zeker niet de enige met klachten (lees ook Mathew Ingram op GigaOM en de post 'Why We Desperately Need a New (and Better) Google' van Vivek Wadhwa op TechCrunch.

De contaminatie van de zoekresultaten is uiteraard ook nadelig voor de adverteerders bij Google, die nu al voor de keuze staan waar ze hun reclamegeld liefst neertellen: bij Facebook of bij de zoekgigant.

Bent u nog gelukkig met de zoekresultaten van Google? Ziet u een gevaar ontstaan voor het zakenmodel van het bedrijf?

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud