Advertentie

TechBull: Hoe een icoon vervangen?

(update: derde alinea, Henry Blodget over de brief van Jobs) 

CEO Steve Jobs houdt zich niet meer op dagelijkse basis bezig met Apple, wegens gezondheidsproblemen. Het aandeel ging in Frankfurt tot 7 procent lager. Wall Street blijft vandaag dicht wegens Martin Luther King Day. 

Uiteraard dat het aandeel terrein verliest. Logisch, gelet op het belang van Jobs voor Apple, als mede-oprichter, later als redder. Hij maakte van de markt van weinig begeesterende mp3-spelers het iPod fenomeen, van de markt van de falende gsm-waarmee-je-ook-op-internet-kan tot het fenomeen van de iPhone en van de markt van de gadgets waar je boeken kan mee lezen tot het fenomeen van de iPad. 

Henry Blodget op Business Insider SAI vergelijkt de bewoordingen van de brief van Steve Jobs aan de medewerkers met die van de vorige brief toen hij om medische redenen een stap terug zette. Het valt op dat hij nu veel vager is over de timing van zijn terugkeer. 

Maar laat ons een stap terug zetten in de tijd, met deze video met Steve Jobs over zijn creatieve loopbaan:

De auteur Bruce Sterling noemde Steve Jobs een voorbeeld van "gothic high tech". Sterling had het over hem als de man van de briljante iPhone, de echte Amerikaanse captain of industry, maar ook de man die moest wegsluipen naar een ziekenhuis in Tennessee voor een zware operatie omdat zijn leven werd bedreigd door iets geheims en verschrikkelijks, door iets dat maand na maand het lichaam dreigt aan te tasten, dat moet worden verborgen gehouden voor de bloggers, voor de aandeelhouders. Het is een heroïsch verhaal, maar het lijkt ook op een horrorverhaal uit de 18de eeuw met een "de man in het kasteel" hoofdfiguur (zie deze video, vanaf minuut 14).

In elk geval, de man is een icoon. Ik weet niet hoe erg het is gesteld met zijn gezondheid, maar de brief wijst toch op een ernstige situatie. 

De vraag is, moest het nodig zijn, hoe kan een bedrijf een icoon vervangen?

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud