Advertentie

TechBull - Microsofts Kinect is veel meer dan een Xbox-accessoire

Steve Ballmer mag dan 54 jaar zijn en de baas van een gevestigd techbedrijf - Microsoft dus -  de man heeft de gedrevenheid van een jonge startup-entrepreneur. We schreven het al eerder, Microsoft tekende al voor een paar lelijke missers, met name de achterstand in de mobiele internetrevolutie, of het droeve verhaal van Vista, toch mag het bedrijf als bron van innovatie allerminst worden afgeschreven.

Op 15 juni schreven we dit naar aanleiding van de Kinect, een accessoire van de spelconsole Xbox 360. Het toestel laat toe uw bewegingen te interpreteren, zodat de klassieke muis en toetsenbord niet langer nodig zijn voor de Kinect-spelletjes ((lees ook het testverslag van T-zine).

Ballmer kondigde vannacht op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas aan dat er in de zestig dagen sinds de lancering al 8 miljoen exemplaren zijn verscheept, meer dan de 5 miljoen die Microsoft zelf had verwacht (volg ook de bericthtgeving op onze techblog T-zine).

Ik verwachtte zelf wel dat de Kinect sterk zou scoren, maar waar ik niet had aan gedacht en wat het belang van deze technologie nog in de verf zet, is de opkomst van een heuse open source-beweging rond het toestel. Hierbij wordt nu al de Kinect gebruikt voor allerlei toepassingen, niet met de Xbox, maar met gewone computers.

Microsoft is blijkbaar slim genoeg om deze enthousiaste doe-het-zelvers geen stokken in de wielen te steken. Een voorbeeld: iemand organiseerde zelf de besturing van zijn avatar in het spel World of Warcraft via de Kinect:

 

 

Ik denk dat een dynamische gemeenschap die zelf Kinect-toepassingen maakt van groot belang kan zijn voor de verdere evolutie van deze markt. U kan die creatieve exploten onder meer volgen via de site KinectHacks.

De researchers van Microsoft zelf zijn bijzonder ambitieus, zoals u in deze video (prototypes) kan zien:

 

 

Het is moeilijk direct een financiële waarde te plakken op het succes van de Kinect, juist omdat de implicaties van deze ontwikkeling zo breed en verstrekkend zouden kunnen zijn. De Taiwanese computerproducent Asus kondigde alvast aan dat het een soort Kinect-kloon zal lanceren voor zijn toestellen, die niet eng gefocust zal zijn op gamen maar mikt op bredere multimediatoepassingen.

Stel dat meer producenten dit soort bewegingscontrole als standaard willen inbouwen in hun computers, en dat gebruikers en aanbieders van software daar interessante toepassingen voor verzinnen, dan kan dat van belang worden voor de computermarkt in haar geheel - iets waar Microsoft als voorloper zijn voordeel zou kunnen mee doen.

Het lijkt er op dat 2010 niet enkel het iPad jaar was, maar dat de lancering van de Kinect ook nog een plaatsje in de tech-geschiedenisboeken zal krijgen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud