Advertentie

TechBull - Netflix en Facebook: een verhaal van hypes en instapdrempels

Warner Bros. verdeelt nu films via Facebook. De eerste in de rij is The Dark Knight. Facebook-gebruikers kunnen de films betalen met Facebook Credits. In vergelijking met het Amerikaanse Netflix staat Facebook nog nergens in filmdistributie, maar ze hebben wel meer dan 600 miljoen geregistreerde gebruikers. 

Netflix, een soort virtuele videotheek via post en internet, verliest terrein op de Nasdaq.Tyler Durden van Zero Hedge noemt Netflix met enige overdrijving het meest overgewaardeerde aandeel ter wereld. De koers/winst verhouding zit rond de 70 en de koers/verwachte winst rond de 45. 

Durden merkt op dat de instapdrempels voor deze business ongeveer nul zijn en dat het aandeel dus heel snel van "hero to zero" kan gaan. Hij voorspelt ook dat Netflix een kapitaalverhoging zal doorvoeren waardoor het aandeel minstens 33 procent zou inleveren. 

Dat Netlfix duur is, wordt door mijn techcollega Kim Evenepoel niet ontkend. Maar, zo zegt hij, het is ook fout er zomaar van uit te gaan dat die 600 miljoen geregistreerde Facebook-gebruikers ook meteen staan de trappelen betalende klanten te worden. 

Facebook is vooral een gratis platform, en het aanbieden van betalende diensten moet er zijn succes nog bewijzen. Netflix daarentegen heeft sterke software die suggesties doet plus dat gebruikers ook verwachten dat ze moeten betalen. 

Wat meer voor de hand ligt dan het instorten van Netflix, aldus mijn andere techcollega Raphael Cockx, is dat Facebook en Netflix zouden samenwerken, waarbij merknamen, software en de sociale dimensie de business nog aanzwengelen. 

O ja, indien u het aanbod van Warner Bros wil proberen op Facebook dan wacht u een teleurstelling: de dienst wordt enkel in de VS aangeboden en dan nog niet eens in alle staten. 

Lees ook

YouTube, Netflix, Hulu: Meet Facebook van Peter Kafka op MediaMemo.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud