Advertentie

TechBull: Wat Google zou moeten doen

Google maakt niet enkel cijfers bekend maar herschikte ook de top: Eric Schmidt doet een stap opzij en wordt een soort ambassadeur en onderhandelaar als uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur. 

Larry Page, medeoprichter, wordt de eigenlijke baas. De andere oprichter, Sergey Brin, spitst zich toe op strategische projecten en nieuwe producten. 

Mediaspecialist Jeff Jarvis schreef een boek, "What would Google do", waarin hij voor tal van sectoren de vraag stelt "wat zou er gebeuren moest een bedrijf zoals Google ook hier de boel op stelten zetten." Nu heeft hij een opiniestuk voor  Reuters (en zijn eigen blog) geschreven met de vraag "What did Google do?"

Jarvis zegt dat Google voor de uitdaging staat om Facebook strategisch voor te blijven. De oorlog gaat niet over het sociale netwerk op zich, het gaat over hoe zich te positioneren op het mobiele internet. Concreet: hoe zich opstellen om goed te scoren op de markt van de lokale advertenties. 

De huidige manier van beslissen aan de top van Google was niet langer optimaal voor een onderneming die een wereldspeler is geworden. De drie musketiers voerden overleg, en wanneer ze er niet uitraakten, gebeurde er maar niets. 

Jarvis wijst op pijnpunten zoals het feit dat Google werkt aan twee concurrende strategieën voor besturingssystemen, Android en Chrome. Ze lanceerden Buzz en Wave - Buzz is voorlopig helemaal geen succes en Wave - dat niets minder dan email ging vervangen - mislukte jammerlijk. Google TV is ook geen succesverhaal en ondertussen loopt toptalent weg naar Facebook. 

Werk aan de winkel dus. Robert Scoble, een vooraanstaand techblogger in Silicon Valley, geeft op de vraag/antwoord site Quora zijn visie op wat Google zou moeten doen:

  • Android toonaangevend maken inzake gebruiksvriendelijkheid. 
  • Doorbreken op het gebied van sociale netwerken. 
  • De relevantie van resultaten bij zoekopdrachten terug verbeteren. 
  • Van Google TV iets maken dat mensen absoluut willen. 
  • Ondernemingen overnemen die sterk staan in diensten voor bedrijven. 
  • Een bestaansreden vinden voor Chrome OS of ermee stoppen. 

Maar ook zegt Scoble dat Google beter niet teveel hooi ineens op de vork neemt - het blijft wel een groots bedrijf. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud