Advertentie
Advertentie

Tips voor grotere fooien

De meest legendarische discussie die ooit is gevoerd over fooien, is waarschijnlijk die in Quentin Tarantino's Reservoir Dogs. (You know what this is? The world's smallest violin, playin' just for the waitresses.)

Vooral in de VS is het geven van drinkgeld een wijdverspreid fenomeen: barmannen, kappers, concierges, stewardessen, portiers, strippers, poetsvrouwen, kelners, gidsen,... allemaal verwachten en krijgen ze doorgaans ook wat drinkgeld.

De bedragen lopen fors uiteen, van een dollar voor een biertje tot 10%-15% van de rekening voor een lunch. Veel kleine fooien maken ook een groot bedrag: in de VS alleen al jaarlijks zo'n 45 miljard dollar (33,4 miljard euro) om precies te zijn.

Advertentie

Nochtans is het geven van fooien volgens de economische theorie irrationeel. Ze zijn niet wettelijk verplicht en aangezien ze pas op tafel verschijnen nadat de dienst is geleverd, zijn ze ook niet vereist om een goede bediening te krijgen. Bovendien komen mensen vaak nooit meer terug in de plaatsen waar ze gegeten hebben. Waarom zouden ze er dan een fooi geven?

Het antwoord ligt in de psychologische sfeer, zoals het verlangen om een goede service te belonen, aan maatschappelijke status te winnen, of gewoon op te scheppen.

Het geven van een fooi hangt af van persoon tot persoon, maar in een recente paper sommen drie onderzoekers* enkele opvallende vaststellingen op:

* Hoe hoger de kwaliteit van de service, hoe hoger ook de fooi, tenminste bij Latino's en consumenten van Aziatische origine, niet zo bij blanken.

* Hetzelfde geldt ook voor oudere klanten ten opzichte van jongeren.

* Als de bediening slecht is, geven oudere klanten evenwel ook een lagere fooi dan jongeren. De reden is dat ze minder begaan zijn met het geven van een goede indruk of het winnen aan prestige.

Advertentie

* De fooien zijn hoger in de weekdagen dan in het weekend.

* Mannen krijgen meer drinkgeld dan vrouwen.

* De fooi is hoger bij een diner dan bij een lunch.

* Blanken krijgen meer drinkgeld dan zwarten.

De vorsers onderzochten zelf onder meer wat de relatie is tussen de hoogte van de rekening en de omvang van de fooi. Opmerkelijk genoeg lag die relatief hoger naarmate de rekening hoger opliep. 'Dat betekent dat obers die een hogere fooi willen beter disproportioneel veel tijd besteden aan klanten die ze goed kennen of waarvan ze verwachten dat die op een grote rekening afstevenen', raden de onderzoekers aan.

* Lynn M., Jabbour P. &  Kin W.G., 2011, Who uses tips as a reward for service and when? An examination of potential moderators of the service-tipping relationship, Journal of Economic Psychology.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.