korte metten

Tsipras 2.0

©REUTERS

Vriend én (vooral) vijand zijn het eens: wat de oude én nieuwe Griekse premier Alexis Tsipras zondagavond klaarspeelde, bewijst dat de man een raspoliticus is.

Je moet het maar doen: verkiezingen winnen, het tegenovergestelde doen van je verkiezingsbeloftes en opnieuw de verkiezingen winnen. Dat huzarenstukje realiseerde de Griekse premier Alexis Tsipras zondagavond.

Het oude parlement ziet er ondanks de bijna-exit van Griekenland uit de eurozone en strenge kapitaalcontroles bijna krek hetzelfde uit als het nieuwe. Met één groot verschil: De Syriza-fractie is een stuk minder radicaal-links dan 'versie 1.0', omdat de meest radicale parlementsleden door Tsipras uit de partij gewipt zijn en niet herverkozen zijn.

Tsipras heeft ook het 'voordeel' dat hij niet lang moet tobben over een regeerakkoord. Dat is panklaar, telt 32 pagina's en is vooral in Brussel en Berlijn geschreven.

In het bedrijfsnieuws deze ochtend is het al Duitsland wat de klok slaat:

Wolfsburg, we have a problem. Het aandeel Volkswagen krijgt zijn zwaarste klap in jaren. Logisch: de aanklacht van de Amerikaanse milieudienst EPA is hallucinante lectuur. VW blijkt in de Verenigde Staten software (een zogenaamde 'defeat device') geïnstalleerd te hebben die 'ontdekt' wanneer de auto een milieutest ondergaat en dan (maar alleen dan) de uitstoot van schadelijke gassen uitschakelt. 

Kortom: het imago van VW in de Verenigde Staten, waar de autobouwer al decennia probeert voet aan wal te krijgen, ligt aan diggelen. Zeker omdat VW jarenlang bij Amerikanen adverteerde hoe 'clean' zijn diesels wel waren.

CEO Martin Winterkorn probeert met een schuldbekentenis én het stopzetten van de verkoop van diesels in de Verenigde Staten de schade in te beperken (en zijn eigen hachje te redden), maar wees er maar zeker van dat ene Ferdinand Piëch op de achtergrond nadrukkelijk 'zie je wel' aan het brommen is

Nog meer Duits autonieuws. En eigenlijk even sensationeel. Schaeffler, met 270.000 werknemers één van de grootste familiebedrijven van Europa, trekt naar de beurs. De Duitse industriereus is bij het grote publiek niet bekend, maar de Financial Times raamt dat een gemiddelde Europese auto zo'n 60 kogellagers van Schaeffler telt. 

Schaeffler was tot nog toe een familiebedrijf par excellence. Met als publieke gezicht de platinablonde 73-jarige 'Mutti-Milliardär' Maria-Elisabeth Schaeffler en achter de schermen de 50-jarige zoon Georg, die maar moeilijk het etiket van 'moederskindje' kan afschudden.

De beursgang moet vooral geld in het laatje brengen om familie én groep schulden te laten afbouwen. Die schulden zijn een erfenis van de gedurfde overname van bandenfabrikant Continental in 2007. Een bijzonder ongelukkige timing, want een jaar later sloeg de kredietcrisis toe en ging het bedrijf ei zo na over de kop.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud