Advertentie

Van de Velde, het Belgische Alcoa

Komende maandag geeft Alcoa nabeurs de traditionele aftrap van het resultatenseizoen op Wall Street. Bij de Amerikaanse aluminiumreus maken ze er een erepunt van na nieuwjaar zo snel mogelijk alle cijfers te verzamelen om toch maar de spits te kunnen afbijten.

Alle verhoudingen in acht genomen, is Van de Velde stilaan een traditie aan het vestigen als 'het Belgische Alcoa'. Alleen trapt de lingeriegroep de spits van het Belgische resultatenseizoen af met een summiere update over de verkoopcijfers. De olierederij Euronav komt als eerste met volledige resultaten, dinsdag 18 januari nabeurs.

Van de Velde is sinds de beursgang in 1997 aan een schier onberispelijk parcours bezig - de beurswaarde steeg eind vorig jaar voor het eerst boven het half miljard euro - en analisten gaan er dan ook vanuit dat de Oost-Vlaamse groep het Belgische rapporteringsseizoen positief aftrapt.

Drie beurshuizen (Bank Degroof, Petercam en KBC Securities) rekenen gemiddeld op 163,8 miljoen euro jaaromzet, een stijging van 17 procent tegenover de 140,1 miljoen euro over 2009.

Die forse stijging is wel deels te danken aan Intimacy. Van de Velde trok zijn belang in Intimacy in april op van 49,9 tot 85 procent en consolideert bijgevolg de Amerikaanse lingeriekleinhandelaar gedurende 8 maanden in 2010.

Analisten ramen de geconsolideerde omzetbijdrage van Intimacy voor 2010 op 12,5 miljoen euro. Exclusief Intimacy zou de omzetgroei volgens de drie beurshuizen rond 7 procent uitkomen. Dat is iets beter dan de prognose van Van de Velde zelf, die in november de prognose voor de organische omzetgroei in 2010 van 5 naar ongeveer 6,5 procent opkrikte. De analisten stippen aan dat het management van Van de Velde traditioneel conservatief is  in zijn voorspellingen.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud