Vergeet PlayStation, speel centraal bankier

Dit najaar zullen er onder heel wat kerstbomen de nieuwste spelconsoles Xbox One en Playstation 4 liggen. Games zijn big business. Ook steeds meer centrale banken proberen met games duidelijk te maken waar ze mee bezig zijn, en er zo jongeren warm voor te maken. Met wisselend succes.

Er zijn heel wat games ontwikkeld door centrale banken. Eerlijk is eerlijk, we hebben ze niet allemaal zelf opgesnord. Het lijstje komt van de website qz.com, die er meteen ook een score aan gaf.

De concrete aanleiding is de Tetris-variant die de ECB creëerde naar aanleiding van de lancering van het nieuwe biljet van 10 euro. De link naar dat spel kan u via dit persbericht vinden. Een relatief veilige keuze, aangezien een klassieker als Tetris niet kapot te krijgen is. Mijn vaardigheden met het spel bleken aan de roestige kant, waardoor het even duurde eer ik het eerste niveau wist te kloppen, om te zien wat de bedoeling was.

En die is eenvoudigweg bezoekers van de site spelenderwijs door de veiligheidsaspecten van het nieuwe biljet te loodsen. Wanneer je een 'level' klopt, krijg je meer toelichting over bijvoorbeeld de reliëfdruk aan de randen van het biljet, zoals u hiernaast kan zien.

De andere games gaan al langer mee. Twee toppers in het genre zijn Economia, ook van de ECB, en Fed Chairman Game, waarvan we u waarschijnlijk niet moeten zeggen wie er achter zit. Allebei gaan ze uit van hetzelfde principe: de gamer moet zich in de plaats van de voorzitter van de centrale bank stellen, en proberen de inflatie in de buurt van de 2 procent te houden om zo de economie gezond te houden.

De ECB zet daarmee het beste game neer. De Fed-variant voelt wat gedateerder aan (geen spoor van quantitative easing, bijvoorbeeld). En het maakt meteen duidelijk dat het niet eenvoudig is om als centraal bankier de inflatie onder controle te houden. Wij gingen eens heel snel doorheen Economia, en slaagden erin om de inflatie 4 jaar op rij relatief stabiel te houden, vooraleer een oliecrisis roet in het eten gooide, en onze pogingen om dat allemaal op te vangen de inflatie boven de 13 procent joegen. Oeps.

Ook de Bank of England heeft een game ontwikkeld waarbij de inflatie centraal staat. Het statige instituut koos wel voor een speelsere variant. De inflatie is een luchtballon, en de speler moet door meer of minder gas te geven proberen om die om en bij 2 procent te houden. Over auto's of fabrieken vliegen, duwt je ballon de hoogte in, een wolk duwt je ballon omlaag. Niet eenvoudig, maar het mist de nodige nuances om de speler echt wijzer te maken over de impact van inflatie, en hoe externe factoren die inflatie beïnvloeden.

Wie wil gamen met de economie als achtergrond, kan dus zeker zijn gading vinden. Collega Kurt Vansteeland waagde zich enkele jaren geleden al eens aan Inflation Island, ontwikkeld door de ECB. Niet echt een spelletje, maar eerder een quiz, waarbij spelers moeten inschatten welke gevolgen verschillende gradaties van inflatie, gaande van deflatie tot hyperinflatie, hebben op de economie.

Laat het duidelijk zijn: geen enkele van die spelletjes kan je alle finesses en nuances van centraal bankieren aanleren. Sommige spelletjes kunnen zelfs echt saai genoemd worden (het eerder vermelde Inflation Island heeft echt weinig met gamen te maken). Maar ze zijn alleszins een veel laagdrempeligere aanpak dan dikke rapporten en allerhande studies die verzuipen in centralebankiersjargon.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud